söndag 30 april 2023

En smakebit på søndag v. 17 2023

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger administrerar läsutmaningen En smakebit på søndag. Vi bjuder varandra på en smakebit utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås.

"Stackars hon som heter Emily, i dag, på dagen i dag, har hon varit gravid i hela sju månader, och det är de två nu, Em och den växande magen, Em och barnet, efter att Pablo försvann ut genom dörren för att reda ut en grej, som han kallade det. Ja, så var det, försvann. Eller var det så? Jag måste fixa något, hade Pablo  sagt och låst om sig med en nyckel i rummet i två timmar, Em hade suttit i soffan och tittat på teve, hon hade somnat, vaknat, Pablo fortfarande i rummet, tills han gick ut genom dörren, då med en svart väska hängande över axeln. Emily såg på Pablo innan han gick, Pablo såg på henne, Emily undrade vad Pablo tänkte på, vad han skulle göra, Pablo blinkade åt Emily, stängde ytterdörren, låste ytterdörren, Emily fortsatte titta på teve."   Ur Emily forever av Maria Navrro Skaranger. Weyler.  Fler smakebitar HÄR

20 kommentarer:

  1. Men vad sjutton stack han? Och hon tittade på tv.😦

    SvaraRadera
    Svar
    1. han stack. och hon tittade på TV. inget större engagemang i babyn

      Radera
  2. Verkar som om hon redan gett upp hoppet om honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, hon verkar inte så angelägen. beteendet förefaller ärftligt

      Radera
  3. Hon låter lite apatisk nästan. Hade inte hört talas om boken eller författaren.

    SvaraRadera
  4. Det här var intet jag hört talas om. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har läst eller hört något om den och reserverat på bibl. minns tyvärr inte var jag såg uppgifterna

      Radera
  5. Okänd bok för mig. Läste "låst om sig med en nyckel i två timmar" flera gånger och förstår fortfarande inte vad det var han gjorde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. han låste in sig i rummet i två timmar och vad han möjligtvis gjorde där kan en bara gissa sig till med hjälp av vad som kommer sedan. jag hade missat "i rummet"

      Radera
  6. Här kan man tala om en dysfunktionell familj

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, verkligen. stackars lilla ofödda barn

      Radera
  7. Den här har jag varit nyfiken på men glömt bort!

    SvaraRadera
  8. det här låter som något för mig! KIkade in hos förlaget och hon jämförs med Lucia Berlin som jag läst och gillat. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, hon tycks åtnjuta ett visst anseende fastän vi inte hört så mycket om henne i Sverige

      Radera
  9. Tack för smakbiten. Okänd bok för mig. Låter inte som någon familjelycka precis?

    SvaraRadera
  10. nej, jag tvivlar på att det blir något lyckligt slut. Emily känns som väldigt passiv

    SvaraRadera