söndag 23 april 2023

En smakebit på søndag v. 16 2023

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger 

administrerar läsutmaningen En smakebit på søndag. Vi bjuder varandra på en smakebit utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. 

"Mamma jämrade sig som vanligt innan hon satte sig upp. Hon hade sovit dåligt natten innan eftersom smärtorna hon fick av cellgiftsbehandlingen störde hennes sömn, sa hon och gäspade flera gånger. Hon snarkade så mycket att två medpatienter hade bytt rum, och det slutade med att hon fick ha ett rum avsett för två patienter helt för sig själv i närmare tre månader. När hon fortfarande delade rum klagade hon på alltmöjligt, men när hon väl fick sova ensam blev hon istället rädd för att "dödens budbärare" skulle komma och hämta henne om natten. Jag blev galen av allt shamanismprat, och det från nån som hade varit troende kristen i fyrtio år. - Mamma, ska jag skala ett äpple åt dig? - Det känns beskt i munnen. Ge mig en mintkaramell istället."  Från sidan 59 i Kärlek i Seoul av Sang Young Park.

Fler smakebitar HÄR

20 kommentarer:

  1. Den låter intressant. Allvarlig berättelse verkar det som.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är den, men annat också. jag gillar den. snart slut

      Radera
  2. tack för smakbiten, inte ofta man hittar böcker från Sydkorea, äldsta barnbarn ska dit i sommar med scouterna

    SvaraRadera
    Svar
    1. roligt att läsa böcker från främmande kulturer. den här är charmerande. det blir nog en fin resa för barnbarnet

      Radera
  3. Den här är jag nyfiken på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är väl värd läsning. intressant med bok från Sydkorea

      Radera
  4. Jag skulle vilja läsa med sydkoreanskt, denna verkar intressant!

    SvaraRadera
  5. Den här vill jag gärna läsa, ser att boken är beställd till biblan. Gillar asiatiska författare, de skriver bra och deras vardag är exotisk för oss. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. fin bok. är klar med den nu. rekommenderar verkligen

      Radera
  6. Tack för smakebiten den låter intressant

    SvaraRadera
    Svar
    1. inte så ofta en läser något ifrån Sydkorea

      Radera
  7. Den här väntar jag på i min Trananprenumeration, tycker det är konstigt att jag inte fått den ännu när jag ser så många andra läsa den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har ett rec - ex. första rec - datum 28/4. ännu inte beställd på bibl

      Radera
  8. Den här är jag nyfiken på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag får lust att åka till Seoul. huvudpersonen (som heter Young) är mycket förtjust i sin stad

      Radera
  9. Den har jag stått och bläddrat i på Akademibokhandeln. Ska kolla om den finns på biblioteket eller på Storytel.Tack för smakbiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. verkar inte vara kommen på biblioteken. väl värd att läsa

      Radera
  10. Tack för smakbiten. Något sydkoreanskt har jag nog aldrig läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är intressant att läsa om främmande miljöer

      Radera