torsdag 27 april 2023

Helgfrågan v. 17 2023


Mias bokhörna: Helgfrågan v. 17: Nu när våren nästan är här börjar höstböckerna lanseras. Är det någon utgivning du kollat in? Eller är det någon bok du gärna vill läsa? Jag har sett några stycken men inte många. Ännu.

Middlemarch av George Eliot kommer ut i nyöversättning i november på Albert Bonniers förlag. Den läser jag gärna om.

Allt detta kunde du ha fått är titeln på en ny roman av Josefine Klougart på  Bonniers förlag. Oktober.


Olga Ravns nya roman, De anställda, är en berättelse som påminner om Aniara. Tiden är 2200-talet. En arbetsplatsroman är undertiteln. Här förekommer såväl vanliga, födda människor som omänniskor som skapats. Låter mycket spännande.  Wahlström & Widstrand november  

Bedragaren är  Zadie Smiths första historiska roman. Den bygger delvis på verkliga händelser. AB november                          

8 kommentarer:

  1. Jag har läst Aniara för första gången i år, så jag tycker ju Olga Ravns roman låter spännande.

    SvaraRadera
  2. Blomomslaget är hur fint som helst

    SvaraRadera
  3. Jag har inte läst något av de författarna men böckerna låter intressanta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har läst dem alla och vill gärna fortsätta med det. Middlemarch funderar jag på att köpa bara för att den är så fin.

      Radera
  4. Tack för tipsen. Dessa hade jag inte sett. Intressant med Sadie Smiths bok.

    SvaraRadera