söndag 9 april 2023

En smakebit på søndag v. 14 2023

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger administrerar läsutmaningen En smakebit på søndag. Vi bjuder varandra på en smakebit utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås.
"Först dog hästen, sedan kraschade min dator (som jag hade skaffat samtidigt med hästen), vilket gjorde att jag blev av med en masa skräp, sedan planterade jag om en växt som jag hade haft sedan ungdomen till en större kruka, vilket gjorde att jag råkade skada rotsystemet; det var ett fasligt sjå; rötterna ville inte släppa, till slut fick jag ta en kniv och liksom lossa hela vägen runt, som om det var ett bakverk som satt fast i formen. Efter en kort tid i den nya krukan segnade växten ner. Kanske hade hästen dött av sig själv om jag flyttat den. Sedan fick min pappa ett hjärtstillestånd, han återupplivades men återfick inte medvetandet, och hans organ slogs ut, det ena efter det andra."

Från sidan 11 i Sopa ihop löv mot vinden av Christina Hesselholdt. Fristående fortsättning på Sällskapet. Fast jag tycker att en ska läsa Sällskapet först.

18 kommentarer:

  1. Ja, så där är det. Allt kommer alltid på en gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. en olycka kommer sällan ensam, som sagt!

      Radera
  2. Ett sådant annus horribilis upplevde vi 2021, så jag kan förstå smakbitens "jag".

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror nog att många kan känna igen sig

      Radera
  3. Det brukar ju komma mycket på en gång. Intressant att jaget pratar mest om det som kanske var minst dramatiskt ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, och det som borde fått mest uppmärksamhet talar hon minst om

      Radera
  4. Usch då det låter sjukt jobbigt

    SvaraRadera
  5. Ja, en olycka kommer sällan ensam. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  6. det här lät intressant, har just nu en svacka där jag inte riktigt hittat vad jag söker. Tack för smakbit,

    SvaraRadera
    Svar
    1. så är det ju med jämna mellanrum. en får försöka ta det med jämnmod

      Radera
  7. Tack för smakbiten! Snacka om att alla olyckor kommer på en och samma gång.

    SvaraRadera
  8. Svar
    1. jag är nyfiken på vad det blivit av dem alla

      Radera