onsdag 5 april 2023

Veckans kulturfråga v. 14 2023

enligt O: Veckans kulturfråga v. 14: Vilka favoriter bland spänningsromaner har du?

Läser du någon påskekrim i påsk, i så fall vad?


Det blir allt längre mellan spänningsromanerna jag läser, men jag brukar inte gärna missa Elly Griffiths, Louise Penny och Åsa Larsson. Elizabeth George var länge en favorit, men nu har jag, som så många andra, lämnat henne. 

Om jag läser någon påskekrim skulle det kunna bli Stormvarning av Maria Adolfsson. Det är del två i serien om Doggerland. Jag läste ettan, Felsteg, och tyckte mycket om den. Det skulle också kunna bli 1974. Första delen i Yorkshire - kvartetten av David Peace. Författaren låter kriminalreportern på Yorkshire Post skriva om mordet på en flicka som leder honom till andra mord. Han blir varnad, men fortsätter ändå och - som vanligt hos David Peace - avslöjas korruption och samhälleliga missförhållanden. Böckerna är filmade. Fädernas missgärningar av Åsa Larsson står också oläst i min bokhylla.

2 kommentarer:

  1. det borde den vara. har inte sett den. men Sayers och ellerströms lovar gott

    SvaraRadera