onsdag 12 april 2023

Veckans kulturfråga v. 15 2023

enligt O: Veckans kulturfråga v. 15: Vilka kulturella verk där djur är viktiga tycker du om?

Varghunden och Skriet från vildmarken av Jack London är de första titlarna som infinner sig. Där näst kommer Den otroliga vandringen av Sheila Burnford har vi läst många gånger. Där ingår en bullterrier, en Burmakatt och en Golden Retriever. Svarta Hingst - böckerna av Walter Farley läste jag som en galning i yngre år. Katten som älskade sitt täcke
av Nicola Bayley och William Mayne älskade både barnen och jag. Söder om stadens ljus av Angela Huth tilldrar sig på en hönsfarm har jag läst ett par gånger och varit väldigt förtjust i. Jag tror att den är filmad också med Alan Bates i en av huvudrollerna.  Przwalskis häst av Maja Lunde har jag läst och gillat. I min läshög ligger nu Dessa vackra hästar av Cormac McCarthy och Katten som räddade böcker av Sosuke Natsukawa. Barbro Lindgrens menagerie av melankoliska bisamråttor, galna tigrar, trasiga plyschhundar och flintskalliga nallar kan en ju inte annat än älska. För att nu inte tala om Mamma Mu och Kråkan av Jujja & Tomas Wieslander. Och den lilla tappra mungon
Rikki-Tikki-Tavi i Djungelboken av Rudyard Kipling måste ju få komma med i det här sammanhanget.

10 kommentarer:

  1. väldigt många böcker om vargar, inte läst så många, hästar är jag lite rädd för...

    SvaraRadera
    Svar
    1. vargar är också farliga. hästar är väldigt stora, men i böcker går det bra

      Radera
  2. Jag kan ha läst någon av London, minns dem från farfars bokhylla.

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. jag mindes plötsligt massor av djur när jag började tänka efter!

      Radera
  4. Jag tyckte också väldigt mycket om Svarta Hingsten-böckerna när jag var barn. Jag ser nu att det kom ut ett 20-tal böcker i serien. Det hade jag ingen aning om. Minns jag rätt om jag säger att Svarta Hingsten fick en son som hette Satan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att du har rätt. men 20 böcker låter mycket

      Radera
  5. Jack London väcker minnen! Tror bara jag läst förenklade versioner, men gillade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tror att jag lät oavkortade. läste om för inte så länge sedan

      Radera