tisdag 9 maj 2023

Tisdagstrion v. 19 2023: Bäst hittills under våren

Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 19: Bäst hittills under våren:

1. Ovanjorden som jag just läst ut men inte hunnit skriva om. Författaren bor i Umeå. Detta är hans tredje roman och den fick Sveriges Radios Romanpris 2023. Helt rätt val. Ovanjorden handlar om längtan, rötter, ensamhet och identitet. Förskolefröken Oskar möter renskötaren Eija som väntar barn med ungdomsvännen Ailo. Men Oskar och Eija får kontakt på något plan och de kommer att träffas av och till genom åren.


2. Mannen som älskade Sibirien av Roy Jacobsen och Annelise Pitz är en dokumentärroman om den tyske vetenskapsmannen  Fritz Dörries. Paret Jacobsen/ Pitz blev alltmer intresserade både av författaren Fritz Dörries och av hans resor i Sibirien i vetenskapens tjänst. Dörries hade i uppdrag att samla in växter och djur, i synnerhet fjärilar, åt olika muséer i Europa. Det ägnade han sig åt under 22 år. Paret Jacobsen/ Pitz har under de senaste femton åren rest i Sibirien och läst allt vad de kommit över om området och de bestämde sig för att presentera Dörries för en bredare allmänhet.


3. Territoriella anspråk av  Frans Wachtmeister som är född 1993 i Skåne. Under tio år har han bott i Tokyo och bland annat studerat konsthistoria. Nu har hans debutroman, Territoriella anspråk, kommit ut. Protagonisten i romanen är översättaren Hans, som arbetar på det största konstmuséet i Tokyo. Han är inte speciellt entusiastisk över sitt arbete där han nu har så många tekniska hjälpmedel att tillgå att arbetet inte längre kräver så mycket. Han är duktig på japanska men lärprocessen har avstannat.

24 kommentarer:

  1. Mannen som älskade Sibirien blir jag nyfiken på. Bra också att bli påmind om Roy Jacobsen också. Jag måste läsa trean i hans kvartett, är det väl nu om folket på ön i Nordnorge.

    SvaraRadera
  2. fyra romaner ingår i den serien. Roy Jacobsen är en fantastisk författare

    SvaraRadera
  3. Jag tycker jag känner igen Roy Jacobsen men vet inte varför, hihi

    SvaraRadera
    Svar
    1. det gör du säkert. många har skrivit om honom och alla hans fina böcker

      Radera
  4. Okända titlar för mig. Ovanjorden verkar riktigt läsvärd!

    SvaraRadera
  5. Jag visste inte att man kunde älska Sibirien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst kan en göra det! särskilt om en gillar snö, kyla, björn och varg

      Radera
  6. Tack för spännande boktips.

    SvaraRadera
  7. Jag har läst annat av Jacobsen och gillat. Bara läst första boken i serien om Ingrid på ön och vill läsa hela.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är en jättefin serie. tror att jag gillade del ett allra mest

      Radera
  8. Jag har inte läst någon i din trio, Men Roy Jacobsen är jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. en fantastisk författare. ge honom en chans

      Radera
  9. Mannen som älskade Sibirien väntar i min bokhylla. Ovanjorden hade jag inte hört talas om förrän jag råkade slå på radion när boken diskuterades inför romanpriset. Den verkar riktigt bra!

    SvaraRadera
  10. nyfikenpå Sydkoreanska böcker

    SvaraRadera
    Svar
    1. ett intressant område tycker jag också

      Radera
  11. Okända titlar för min del, men de låter spännande allihop.

    SvaraRadera
  12. det är de faktiskt om än väldigt olika

    SvaraRadera