söndag 14 maj 2023

En smakebit på søndag v. 19 2023

"Det var guvernörens dotters bröllopsdag. Stadens bagare hade slagit sig samman och bakat ett enormt sangak-bröd vars like aldrig förut skådats. Gästerna kom till bröllopsrummet i grupper bara för att få se på brödet. Även Zahra khanom och Yusof khan såg brödet på nära håll och vid åsynen sa Yusof: Vilka idioter! Ser du hur de gör sig tillför britternas skull? Et sådant slöseri! Och i tider som dessa... De runt om som hörde Yusof drog sig till en början diskret undan från honom och snart lämnade de rummet helt och hållet. Zari stannade upp och tog Yusofs hand. För Guds skull, kan jag få slippa oroa mig för dina kommentarer, bara för en kväll?sa hon med bedjande blick."

Från sidan 17 i Sorgehögtid av Simin Danishvar. Romanen kom ut 1969 och är den första romanen på persiska som skrivits av en kvinna.

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger administrerar läsutmaningen En smakebit på søndag. Vi bjuder varandra på en smakebit utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. Fler smakebitar HÄR

20 kommentarer:

  1. kul att vi har översättare, intressant smakbit, har tidigare läst Balsam Karam och Marjane Satrapi med persiska rötter

    SvaraRadera
  2. det finns ju annat så klart. Reading Lolita in Tehran ej att förglömma

    SvaraRadera
  3. 1969 och första romanen på persiska av en kvinna ... nåja, bättre sent än aldrig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. eller hur? ska bli spännande att läsa vidare

      Radera
  4. Oj då, tur att de översatt, persiska är i alla fall inte jag bra på

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, jag har aldrig haft planer på att läsa persiska👀

      Radera
  5. Vad intressant att det var den första romanen på persiska av en kvinna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det tycker jag också. ser fram emot vidare läsning

      Radera
  6. Sharia-lagar gäller i Iran, en av de värsta diktaturerna. Ett tag trodde man att landet skulle utvecklas men det har nog bara tagit steg tillbaka in i forntiden. Stackars kvinnor...Tack för smakbit

    SvaraRadera
  7. ja, de kan inte ha det lätt. det är inte gjort i en handvändning att ändra på något i Iran

    SvaraRadera
  8. Nej, det där låter inte som en bok för mig! Jag blir dock arg när jag tänker på dessa otroligt vansinniga lagar som förtrycker kvinnor i en del länder. Så egentligen skulle man kanske läsa den...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. det tror jag nog att du skulle. jag fortsätter så länge

      Radera
  9. Tack för smakbiten! Låter som en intressant bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. de tycker jag också. främmande kulturer är oavlåtligt intressanta

      Radera
  10. Spännande med en roman därifrån och skriven av en kvinna. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Låter intressant! Har också läst Satrapi och gillat den väldigt mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. konstigt att det dröjt så länge med översättningen!

      Radera
  12. Bra att äldre böcker blir översatta, ibland blir man förvånad att vissa - t.o.m. ganska välkända! - klassiker aldrig översatts till svenska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det kan en verkligen förvåna sig över.

      Radera