onsdag 3 april 2024

Veckans kulturfråga v. 14 2024

enligt O: Veckans kulturfråga v. 14: Vad förknippar du med våren?

Ljuset framför allt. Gärna sol. Knoppar. Fåglar i fågelbadet. Altanhäng. Motorcyklister som vädrar morgonluft. Studentsångarna i Lund; Vintern ra, Vårvindar friska, Till skogs en liten fågel flög, osv. "Livet måste vara tråkigt för människor som aldrig har hört orrspel när de går ut ur huset en tidig morgon, för de har aldrig lärt känna den verkliga våren." Detta läser jag just i Issadalen av Czeslaw Milosz. Och Fröding tycker så här: En vårvintervisa

"Smält min is,
låt min snö
gå i tö",
suckade vintern till våren.

"Kanhända, kanhända om solen vill,
vi vänta väl ännu en månad till,
så kanske det sker", sjöng våren.

Karl - Ove Knausgårds bok Om våren tycker jag väldigt mycket om. Den är skriven till yngsta dottern och tar sin början redan när dottern låg i mammas mage och slutar när hon är två år och har börjat laborera med sitt språk.

4 kommentarer:

  1. längre dagar och ljuset, det har vi oavsett väder. Idag vaknade jag i ett snöigt sagoland, njuter av allt det vackra utanför våra fönster ❄️ i alla väderstreck, påskliljorna börjar redan komma upp ur nysnön.
    Knausgårds årstidsböcker är fina

    SvaraRadera
    Svar
    1. påskliljor och penséer klarar sig nog

      Radera
    2. penséer klarar flera minus, inte köpt än

      Radera