måndag 29 april 2024

Veckans selfie v. 18 2024: Om hundar


 Klimakteriehäxan: Veckans selfie v. 18: Om hundar

1. Mitt första hundminne: Min egen lille foxterrier, Pelle, som blev överkörd av mjölkabilen.

2. Filmhund som stannat kvar: Jag måste nog säga Båtsman. I kombination med Tjorven är de det verkliga radarparet i Saltkråkanfilmerna

3. Bokhund som stannat kvar: Vittand som är huvudperson i Varghunden av Jack London. Vittand är hälften varg hälften hund. Han lever ett hårt och växlingsrikt liv i vildmarken, som slädhund, som kamphund och slutligen som självutnämnd bodyguard åt Weegan Scott, som blivit hans älskade herre.

4. Den hunden glömmer jag aldrig: Key. Han var en jakthund, hamiltonstövare, tror jag, mycket älskad av hela jaktlaget. Och av mig. Vi var dessutom lika gamla. Om vi inte räknar hundår.

5. Berätta en egen liten hundhistoria! Då kan jag berätta om när jag och min lille bror var ute och cyklade och det kom en collie utrusande från ett hus vid vägen och började tugga på mitt högra ben. Jag ropade åt min lille bror att skynda sig iväg. När hunden tuggat i sig mitt ben och slitit sönder min egenhändigt, nysydda kjol gav den upp och gick hem. Och jag fick åka till en akutläkare och göra rent såret och få stelkrampsspruta.

6. Om jag hade varit en hund hade jag varit en ... bullterrier. Som Barbro Lindgrens Rosa, prinsessa av Fäholmarna. En bullterrier är en trevlig familjehund som är pigg på det mesta. Inte minst utställning. Det är väl kanske här vi skiljer oss åt lite.

12 kommentarer:

  1. Rosa är en himla trevlig litterär hundbekantskap! Överkörd av mjölkbilen - det gör ont att läsa ...
    och ont gör det förstås också att bli så rejält hundbiten, jag har klarat mig (hittills)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag kände inte att det gjorde ont. min enda tanke var att hunden inte skulle få tag i lillebror. det är aldrig för sent att bli hundbiten 😃

      Radera
  2. Vilket tråkigt avslut på första hundminnet. Båtsman var makens favorit, jag sett den som vuxen, med honom.

    Kanske skulle man kunna göra ett inlägg om alla hundar i böcker. En novell av Virginia Woolf:
    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2024/04/byrackan-av-virginia-woolf.html

    SvaraRadera
  3. ja, lille Pelle var fin. det finns gott om hundar i böcker. men jag tror att katterna dominerar nu

    SvaraRadera
  4. Det var två sorgliga händelser, din hund som blev överkörd, och den uslingshunden som ville äta upp ditt ben! Tur att han ångrade sig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det var synd på Pelle och tur att uslingshunden tröttnade

      Radera
  5. Läskigt med din hundhistoria. Jag skulle ha varit hundrädd livet ut efter den hemska erfarenheten. Har ett liknande minne när jag blev biten av en hund och är livrädd för hundar än i dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, jag är faktiskt inte rädd för hundar. men jag har ju haft hundar omkring mig i stora delar av livet.

      Radera
  6. Tack, nu fick jag tips på ännu en bokhund!
    Så hemskt att bli biten av en hund. Det har jag sluppit.
    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det var inte särskilt trevligt att bli hundbiten, men det primära var att lillebror förflyttade sig iväg och inte blev angripen. veckan har börjat fint. hoppas att den fortsätter så

      Radera
  7. Synd att jag inte hann läsa alla andras inlägg, för jag grämer mig lite att ha glömt Båtsman.....

    Ha en trevlig Valborg!

    SvaraRadera
  8. Men fy bubblan vilket trauma att hunden blir överkörd och dör! Båtsman hade jag tappat bort, h an var ju för underbar! När serien gick hade jag ännu ingen erfarenhet av egna hundar.Jack Londons bok ska jag lägga på min läslista, gillar hans böcker men har inte läst den här. Tack för tipsen

    SvaraRadera