tisdag 9 april 2024

Tisdagstrion v. 15 2024

Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 15: Först eller sist i titeln 


1. Den första hustrun av Jean Rhys. 1989 översattes boken till svenska och fick titeln Den första hustrun. En senare utgåva heter Sargassohavet.
Jean Rhys, 76,  ger här röst och identitet åt Bertha Mason, den galna kvinnan i vindsrummet i Jane Eyre av Charlotte Brontë.


2. Till sista andetaget av Anne Swärd. Född: En dotter, Angela Rafaela Lo Mård. Föräldrar: Katarina och David. (Råkade det bli.) Året är 1969  och platsen är en sydskånsk by. Hennes vedhuggande mamma varnar henne för precis allting; högspänningsledningar, ormar, motorvägen, sjön, elden, hundar, o.s.v. Och mest av allt för kärleken.


3. Den sista kvinnan av Audur Ava Ólafsdóttir. Maria och Flóki dricker ett glas champagne på nyårsafton och han förkunnar att hon är kvinnan i hans liv, men att han nu tänker lämna henne för en annan man. Jaha, men vi har ju varit gifta i elva år, säger Maria aningslöst.

20 kommentarer:

  1. läst ett par andra av Jean Rhys, tack för tips för de andra

    SvaraRadera
  2. Den första hustrun har jag läst och Till sista andetaget har jag också idag. Bra böcker båda två. Den sista kvinnan blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
  3. Anne Swärd är en författare jag är nyfiken på

    SvaraRadera
  4. Jag har inte läst dina men rätt enligt trion

    SvaraRadera
  5. Det måste kännas väldigt märkligt för en kvinna när hennes make lämnar henne för en annan man.

    SvaraRadera
    Svar
    1. kanske är lättare än om det varit en kvinna? svårt att säga

      Radera
  6. Tack för intressanta tips.

    SvaraRadera
  7. Intressant trio! Tack för tips!
    Maria Bokologen

    SvaraRadera
  8. Inte läst nån av dina men vet att Swärd står bland mina olästa.

    SvaraRadera
  9. Dessa tre har jag inte läst.

    SvaraRadera