torsdag 18 april 2024

Helgfrågan v. 16 2024


Mia undrar i sin Helgfråga v. 16 var vi skulle förlägga en bokserie av något slag; deckare, feeelgood eller annan genre som vi skulle skriva.

Jag skulle skriva en bokserie om resor i Japan från norr till söder eller tvärtom. Jag skulle beskriva strukturen och levnadssättet i de olika delarna av landet. Jag skulle jämföra städerna med varandra; studera djur och natur och framför allt tala med folk. Vad tänker de? Vad drömmer de om? Vad tror de om framtidens Japan. Några författare skulle jag naturligtvis intervjua. Kyoto skulle få extra mycket tid, bl. a. för att jag där skulle hälsa på Maki,  min hyresvärdinna sedan flera år tillbaka. Antagligen skulle hon ha många fina förslag på resmål. Det skulle bli en bokserie som skulle vara en fördjupad resehandledning med personliga iakttagelser och reflektioner med många fina bilder och litterära  referenser.

6 kommentarer:

  1. en resebok om Japan, den köper jag!

    SvaraRadera
  2. Den låter intressant. Om jag åker till Japan någon gång så tar jag med mig din bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det tror jag att du skulle kunna göra. jag har alla mina reseupplevelser i färskt minne

      Radera
  3. Så trevligt den skulle jag läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nu börjar jag tro att det skulle bli en bestseller! alla vill ju läsa den!👏

      Radera