tisdag 16 april 2024

Tisdagstrion v. 16 2024


Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 16 2024: Yrken (eller andra roller) med uniformer i handling,  titel eller omslag. 

1. Nattkorpen av Astrid Lindgrenprisbelönade Johan Rundberg. Valdemar Hoff är en stor och bullrig polis som arbetar ihop med flickan Mika i 1800 - talets Stockholm.

2. Syster Eva på åttan var  Flickornas julbok ett år. På det omslaget ser en både sjuksköterskor och en läkare.

3. Den tänkande lantbrevbäraren Text av Hjalmar Gullberg. Musik: Gunnar Turesseon

Jag är en lantbrevbärare, jag går i snö och is,
och intet är mej kärare, än gå på detta vis.
Om världen än blir vrångare, för yrket jag ej skäms,
min äldste föregångare, Merkurius benämns.
Mitt kall hör till de ringare, ej vingar har min häl,
dock är jag överbringare, av bud från själ till själ... 

12 kommentarer:

  1. inte läst så många sjukhusberättelser men Nattkorpen väntar

    SvaraRadera
  2. Här har jag inte läst någon, tror jag. Eventuellt dikten, men i så fall var det väldigt längesedan.

    SvaraRadera
  3. du har kanske hört den sjungas i radio?

    SvaraRadera
  4. Kul att brevbäraren fick vara med idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tyckte att det inte var mera än rätt. de har ju fortfarande någon sorts uniform. dessutom är det kul att få med lyrik

      Radera
  5. Vilket fint omslag till Syster Eva på åttan

    SvaraRadera
    Svar
    1. de såg ju ofta ut så där Flickornas julbok

      Radera
  6. Nattkorpen gillar jag, och trevligt med lite lyrik!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag ska läsa fortsättningen på Nattkorpen, tänkte jag. yngsta barnbarnet har fått den i födelsedagspresent

      Radera
  7. Nattkorpen var så bra! Kul att du kom på en bok med en brevbärare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillade Nattkorpen. brevbäraren är en dikt som jag faktiskt kan melodin på

      Radera