lördag 27 april 2024

Veckans mening v. 17 2024

MIN

Robert på bokbloggen Mina skrivna ord har en lördagsutmaning som går ut på att en väljer en mening ur det en just läser som av någon anledning fått en att stanna upp och delar den med andra bloggare. Min Veckans mening v. 17 kommer ur samma bok som förra veckan, nämligen Magikern av Cólm Toibín. Det kan inte hjälpas.

"Nu iakttog Thomas poeten och lade märke till hur mycket han påminde om de magra hundar man kunde se på den bayerska landsbygden: gulbruna, vaksamma, alltid snara att tigga om mat eller småskälla för att få uppmärksamhet."

(Poeten ifråga är den engelske poeten Wystan H. Auden som Thomas Manns äldsta dotter Erika ingick ett skenäktenskap med för att få brittiskt medborgarskap.)

4 kommentarer:

  1. Har läst annat av Coibin - men den där meningen ger mig inte mersmak...

    SvaraRadera
  2. det borde den göra. den är en bra men ganska elak bild Thomas Mann ger av sin svärson. det är inte Toibíns fel

    SvaraRadera
  3. det visste jag inte om W.H. Audens dotter

    SvaraRadera
  4. Oj då, han verkade inte gilla sin svärson, även om det nu bara var ett skenäktenskap.

    SvaraRadera