söndag 7 april 2024

En smakebit på søndag v. 14 2024


astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i söndagsutmaningen En smakebit på søndag. Den går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser utan att för den skull spoila något. 

"Jag tillbringade ett par eftermiddagar där. Vid den rökande Joyce som sitter med benen i kors och en bok på glänt i högerhanden. Han har lyft blicken från boken för att ge tid åt meningarna att bli ett med cigarettröken, halvslutna ögon bakom glasögonen, som om han när som helst ska vända huvudet mot dig och fälla en kommentar. Jag håller det för ett av de mest levande gravmonument jag har sett. Jag har besökt kyrkogårdar över hela världen, i likhet med alla andra som är livrädda för döden och att dö (vad är vi mest rädda för egentligen - för döden eller dödskampen), och som vill beskåda den egna rädslans boning för att försäkra sig om att den här platsen är fridfull, tyst, att den trots allt är gjord för människor, för vila... Hur som helst, en tillvänjningsplats. Bara det att en aldrig vänjer sig. Är det inte underligt, sa Gaustin en gång, det är alltid de andra som dör, aldrig vi själva."

Ur Tidstillflykt av Georgi Gospodinov. Övers:Hanna Sandborgh. Ersatz förlag

Fler smakebitar HÄR

18 kommentarer:

  1. Tänkvärd slutkläm på den smakbiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. allt är tänkvärt i den här boken verkar det som

      Radera
  2. ny författare, tack för smakbiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, han är ny och har fått mycket fint sagt om sig

      Radera
  3. Okänd bok för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tidstillflykt är väldigt ny men ganska omskriven. jag ser fram emot läsningen

      Radera
  4. Jag blev tvungen att söka upp en bild på James Joyces grav. Helt klart ett mycket speciellt gravmonument.

    SvaraRadera
    Svar
    1. visste inte att han är begravd i Zürich

      Radera
  5. Gjorde som Robert och ja, det är verkligen ett annorlunda gravmonument. Hade ingen aning om att han är begravd i Schweiz heller.

    SvaraRadera
  6. Blev också tvungen att leta fram en bild på gravmonumentet.
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det måste en ju bara göra. väldigt fin bild

      Radera
  7. Den här är jag väldigt nyfiken på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker att den verkar väldigt lovande

      Radera
  8. Döden döden döden, den läser många om, men helst vill man undslippa den. Tack för smakbit

    SvaraRadera
  9. Själva döden är väl kanske inte det värsta, någon gång måste vi ju sluta existera. Det värsta kan ju vara det som kommer strax innan döden, lidandet. Att besöka kyrkogårdar över hela världen låter trist. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja visst är det det som är det värsta. att besöka kyrkogårdar tycker jag är väldigt intressant. ren kulturhistoria. och för det mesta lugnt och skönt.

      Radera