måndag 22 mars 2021

Om våren

Karl - Ove Knausgårds bok Om våren går som radioföljetong den här veckan ut. Jag har lyssnat andäktigt varje dag, men nu brast tålamodet och jag lyssnade på de återstående delarna på SR Play. Boken är ett brev till den yngsta dottern och den tar sin början redan när dottern befinner sig i sin mammas mage. Den lilla har redan tre syskon; två systrar och en bror. Alla tre syskonen blir väldigt glada när de får veta att de ska få ett litet syskon. Mamman, Linda Boström Knausgård, befinner sig på sjukhus efter en depression och storebror ringer upp henne för att kontrollera faderns uppgifter. Båda föräldrarna är överens om att deras barn ska ha syskon. Syskon står för livets längsta relationer. Författaren har ett underbart sätt att skildra sina barn. Han förefaller ha gott om tålamod med dem och han hinner även sköta hushållet för övrigt också. Kanske blir det inte alldeles perfekt alltid, men barnen går först. Karl - Ove Knausgård har ett fint öga för naturen på Österlen där de bor och känner sig väl till mods i de mindre sammanhangen. När mormor eller farmor kommer och författaren kan gå in i sin skrivkammare och stänga dörren kopplar han av allt annat. Egentligen är författaren stort behov av ensamhet. Naturligtvis går inte allt på räls. En efterlängtad resa får ställas på grund av hustruns sjukdom. Far och nyfödd dotter åker iväg till Ystad bara för att upptäcka att de saknar bensin och mat till lilla dottern. Pengar och legitimation ligger hemma. Det blir en pärs. Oron för hustrun och hennes depressioner ligger som ett mörkt stråk under vardagen med barn, mat, hämtningar och lämningar. Boken avslutas den 13 april 2016. Dottern är två år gammal och har börjat laborera med språket. Hon kan räkna till femton men hoppar över tre. Hon älskar Ice - Age - filmerna och leker gärna med sina äldre syskon. Mamma har skrivit två böcker och har lämnat sjukhuset för sista gången. Jag blev helt charmerad av den här boken. Jag tycker mycket om Knausgårds språk och hans sätt att se på naturen och sin omgivning i övrigt. Och typiskt för den här författaren är att han plötsligt brister ut i filosofiska funderingar över något som faller honom in. Konstnären Anna Bjerger har bildsatt Om våren. Staffan Söderblom har översatt. 

Titel: Om våren

Författare: Karl - Ove Knausgård

Översättare: Staffan Söderblom

Förlag: Norstedts

Tryckår: 2017

Antal sidor: 187

3 kommentarer:

  1. Har just i dag lyssnat färdigt på "Om v¨åren" och är väldigt ambivalent. Ena stunden tycker jag att han skriver bländande vackert, för att strax dränka mig i hur många detaljer som helst, detaljer som jag inte känner för storyn framåt eller upplyser mig särskilt mycket. Detta är min första KOK-bok, vet inte om det blir fler.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessutom känner jag viss tveksamhet inför hans sätt att beskriva barnens mor. Undrar vad hon själv tyckte???

      Radera
    2. jag tycker att han är så fin med barnen. och han gör vad han kan vör hustrun. har endast läst Oktoberbarn av henne

      Radera