söndag 14 mars 2021

En smakebit på søndag v. 10 2021

Historiska Media
" Min mormor sa ofta till mig att våra förfäder inte försvinner när de dör, utan ofta fortsätter att vaka över oss. Nu känner jag att hon betraktar mig när jag sätter fyr på  tre rökelsestickor med en tändsticka. På mina förfäders altare, bakom träklockan och faten med ångande mat, glimmar min mormors ögon till när en orangeblå låga slår upp och förtär rökelsen. Jag viftar med tändstickan för att släcka elden. När den börjar glöda ringlar sig doftande rökslingor upp mot himlen och ber de dödas andar att återvända. "Bá ói", viskar jag och håller upp rökelsen över huvudet. Genom slöjan av dos som markerar gränsen mellan våra två världar ler hon mot mig. "Jag saknar dig, mormor."

Från sidan 9 i När bergen sjunger av Nguyen Phan Que Mai 

En smakebit på sødag är en läsutmaning som går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar av det vi just läser. Utan spoilers, förstås. astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger  håller i trådarna den här veckan. Fler smakebitar HÄR

20 kommentarer:

  1. Har sett den här boken lite överallt den senaste tiden. Visste ändå inte så mycket om den så jag var tvungen att googla lite 🙂 Vietnam? Dit har jag alltid velat åka. Om jag gör det någon gång så ska jag komma ihåg den här boken, som i så fall kan få följa med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. skulle också gärna åka till Vietnam. ser fram emot att läsa den här boken

      Radera
  2. Den finns på översta hyllan i min bokvagn så det är snart dags att läsa den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Det låter som en intressant bok. Tack för smakbiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att det är en intressant och lärorik bok

      Radera
  4. nyfiken på denna, tack för smakbiten

    SvaraRadera
  5. Det var en nydelig smakebit. Jeg savner også min mormor, hun var en veldig fin dame. Vi mistet henne dessverre for mange år siden, men jeg har mange minner å glede meg over <3
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har aldrig träffat min mormor. hon var död innan jag föddes. men jag hade gärna velat träffa henne

      Radera
  6. Tack för smakbiten! Så fin framsida på boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. framsidan är finare i verkligheten. jag ser fram emot att läsa denna

      Radera
  7. Den enda vietnamesiska författare jag läst är Kim Thúy. Den här boken verkar intressantare. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Spännande att läsa litteratur från ett för mig alldeles främmande och exotiskt land. Har reserverat titeln som är under inköp på vårt bibliotek. Tack för intressant smakbit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. skulle gärna åka till Vietnam. medan jag väntar på det ska jag läsa boken

      Radera
  9. Ny bok för mig, verkar intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ny bok för mig också och jag tror att den är mycket intressant

      Radera
  10. Tack för smakbit! Annorlunda med Vietnam.

    SvaraRadera