torsdag 11 mars 2021

Helgfrågan v. 10 2021

 

Mia undrar i sin Helgfråga v. 10 om det är någon särskild bok vi väntar på.

Det skulle i så fall vara Jag måste, när ingen annan vill: Kvinnorättskämpen Sophie Sager av Karin Milles. Hon var huvudperson i det s. k. sagerska målet 1848 som väckte stort uppseende. 23 år gammal anmäler hon sin hyresvärd för misshandel och försök till våldtäkt. 

Bonusfrågan gäller Melodifestivalen. Brukar vi se den?

Njae. Jag har de två senaste åren försökt hänga med lite för att kunna säga något om vad jag tycker när barnbarnen vill jämföra intryck. Det är ju roligt. I år tycker jag att det är två stycken som jag kan tänka mig som vinnare, nämligen Paul Rey och Clara Klingenström. Ja, kanske tre då. Erik Saade gick ju direkt till final så honom hade jag glömt.

14 kommentarer:

  1. Sagerska målet kände jag inte till. Det låter verkligen spännande. Att som kvinna stå upp för sin rätt var nog inte enkelt 1848.

    SvaraRadera
  2. Spännande bok, kul att läsa lite historia ibland.

    SvaraRadera
  3. Låter som en intressant bok.

    SvaraRadera
  4. Låter som en intressant bok.

    SvaraRadera
  5. Verkar som en intressant bok, den kände jag inte till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. kände till uttrycket Sagerska målet utan att veta närmare vad det rörde sig om.

      Radera