onsdag 10 mars 2021

Veckans kulturfråga v. 10 2021


enligt O : Vilken bok skriven av en kvinna med en kvinna i huvudrollen vill du lyfta fram?

Just nu håller jag på med Herbjørg Wassmos romanserie i fyra delar om den myndiga Dina Grønelv och hennes familj, men eftersom jag inte är riktigt klar med del fyra, Den som ser, väljer jag Dörren av Magda Szabó. Den har jag just läst (två gånger till och med) och den innehåller ett oförglömligt kvinnoporträtt, nämligen Emerentia; arg och sur och med ett outtömligt förråd av svordomar och invektiv. Hon och författarinnan Magda utvecklar en vänskap som inte är av det lättsamma slaget. Magda tassar på tårna för att inte stöta sig med Emerentia på något sätt. Emerentia föraktar kultur och intellektuella. Hon hjälper Magda i hushållet även om hon inte förstår varför hon ska göra det. Magda arbetar ju ändå inte. Och vad blir hon trött av? Mágda går varsamt fram och med tiden kan hon pussla ihop Emerentias dramatiska förflutna. Damerna kivas också om Viola, hittehunden som i själva verket är en hanhund. Egentligen rör det sig om två fantastiska kvinnoporträtt: Emerentia och Magda.

8 kommentarer:

  1. Jag har sett Dörren florera, den låter fantastisk!

    SvaraRadera
  2. Jag har läst Izas ballad av den författaren och gillade den. Den här skulle nog vara intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är den. egentligen helt fantastisk!

      Radera
  3. Mycket nyfiken på Dörren. Tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tyckte väldigt mycket om den och ägnade lång tid åt den

      Radera