tisdag 2 mars 2021

Tisdagstrio v. 9 2021: Djur och natur


Ugglan & Boken:  Vecka 9: Djur & natur (Världsdagen för natur- och djurliv den 3 mars)

1.
I mars blånar skyn över gärden och fält

och bonden går ut med sin plog och sin vält

hans hjärta det klappar så lätt där han går

och ärlorna trippar så nätt i hans spår.

En dag ska han köra tolv säckar till kvarn
 
Vad kakan ska smaka hans fru och hans barn 
 
Var hittar jag resten? Det frågade jag den 2 mars 2014. Nu frågar jag igen.
Den gamla skolplanchen hittade jag 
 

2. Serenader
Den irländska näktergalen 
är en starrgrässångare,
en liten fågel med stor röst
som ger hals hela natten.
 
Inte vad man kan vänta sig 
av en musikalisk nation.
Jag har inte ens hört den -
eller en uggla, för den delen.
 
Mina serenader har låtit
som en kråkas brustna röst
i draget eller drömmen
fladdermussuset
 
och konknarrens knarpande
där den stryker kring,
vilse i ett ingenmansland
mellan karteller och kemikalier.
 
Så fyll flaskorna, mina kära,
ställ in dem i deras kojor.
Och om de väcker oss, nåväl,
det skulle starrgrässångaren göra. 
 
Ur På väg av Seamus Heaney som fick Nobelpriset 1995
 
3. Baggen och björken
 
Det stod en bagge tjudrad vid björken på gräsplanen bakom. huset. Kedjan löpte med yttersta länken i en järnring trädd kring stammen. Baggen travade runt och snaggade en brun cirkel i det gröna gräset. Ibland travade han runt ett järnspett i en grässlänt längre bort. Så fort färska klöverblad skjutit upp i den gröna mattan återfördes han till björken, där skugga aldrig saknades och folk gick förbi och lade märke till om vattenhinken blivit tom. Det var hans tredje sommar. Björken var inte bara äldre och erfarnare, tack vare sin höjd hade den vidare utblick över händelserna. Det skulle komma att hända en hel del.
 
Ur Blåvalen av Werner Aspenström

27 kommentarer:

  1. Är du säker på att det finns en fortsättning på den första dikten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror det. är nästan säker. kan melodin också. tror att vi sjöng den på lågstadiet. alla gamla fröknar döda

      Radera
  2. Dikter blir det väldigt sällan för mig. Eller aldrig egentligen, bara när någon tar med dem så här 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. jo, ibland får jag ett anfall och läser dikter här eller där och på lyrikbanken

      Radera
  3. riktigt fin trio, läst författarna men inte just dessa.

    SvaraRadera
  4. Känner inte till någon av de tre. Tack för tips!

    SvaraRadera
  5. Spännande trio. Tack för poesin! Seamus Henry har jag ännu aldrig läst. Det borde jag göra något åt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. poesin bör uppmärksammas då och då. Seamus Heaney läser jag inte så ofta så det var verkligen på tiden!

      Radera
  6. Jag tycker också mycket om dikter så jag tackar så mycket för dem du visade! Den första försökte jag faktiskt se om jag kunde hitta någon fortsättning på, men misslyckades. Vet du om just den visan har ett namn?

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, jag kunde egentligen bara de första fyra raderna. och jag kan melodin också. men det kan ju hända att det är rad 5 och 6 som saknas. jag har letat ganska mycket, faktiskt

      Radera
    2. Ja så kanske det är. Men roligt att du hittade planschen!

      Radera
  7. Vilken fin trio med lite poesi!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag kände att det var dags för poesi idag👀

      Radera
  8. Jag läser så sällan poesi, men Seamus Heaney är en av få jag läst lite av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag besöker ofta min poesihylla och läser gärna dikter var än jag träffar på dem

      Radera
  9. Jag känner inte till någon. Men läser aldrig dikter,

    SvaraRadera
  10. Det första känner jag inte igen. 'På väg' läste jag faktiskt nyligen. 'Blåvalen' kände jag inte till - om än Aspenström. Blir sugen bara av titeln :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. i Blåvalen är det mest prosalyriska stycken

      Radera
  11. Blåvalen blir jag nyfiken på - har läst annat av Aspenström, men aldrig prosalyrik. Känner tyvärr inte igen den översta dikten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aspenström är väldigt fin, tycker jag. lite spröd på något sätt

      Radera
  12. Det här var bara okända texter för mig. Fint med lite poesi mellan varven. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst behöver en ta fram poesin då och då!

      Radera