onsdag 13 december 2023

Veckans kulturfråga v. 50 2023

enligt O: Veckans kulturfråga v. 50: Vilken var den senaste boken du köpte? Varför just den?

Den senaste boken jag köpte är Trilogien av Jon Fosse i pocket och på nynorska. Aslis och Alidas kärlekshistoria i ett band. Har just lyssnat på Radioföljetongen Morgon och kväll av Jon Fosse. (Hur kan man lägga ner ett sådant program?) En dag föds en gosse som ska bli fiskaren Johannes. En annan dag befinner sig Johannes vid livets slut. Jag tänkte äntligen ta itu med Fosse. (Jag tyckte förresten att han verkade ha väldigt trevligt på nobelfesten.) Radioföljetongen gick väldigt lätt att lyssna på och jag tänker lyssna en gång till. Poetiskt och vackert. Uppläsare är Maria Hedborg. Jag gillade hennes sätt att läsa men inte hennes röst. Tror att en mansröst varit bättre.

8 kommentarer:

  1. Hanneles bokparadis13 december 2023 kl. 15:52

    Fosse har jag lånat på biblioteket men vill ha något i egen bokhylla

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, jag tycker så också. och jag vill friska upp min sorgligt försummade norska också

      Radera
  2. kul att Fosses 11-åriga dotter med på Nobelfesten, han har pratat med eleverna i Rinkeby

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är en fin tradition det där med litteraturpristagaren i Rinkeby. Erli var den yngsta deltagaren i nobelbanketten

      Radera
  3. Fosse har jag aldrig läst. Får väl försöka nån gång nästa år. (Det blev lite tokigt med länken på enligt O)

    SvaraRadera
  4. men lyssna på Radioföljetongen! tack för att du observerade misstaget!✨

    SvaraRadera
  5. Mycket tråkigt att de lägger ner Radioföljetongen.

    SvaraRadera