måndag 25 december 2023

Boktriss v. 52. 2023: Bokstaven Ö

mias bokhörna: Boktriss v. 52: Bokstaven Ö

Författare: Elisabeth Östnäs, Häxorna. Östnäs senaste roman tilldrar sig i början av 1700 - talet när pesten härjade i Skåne. Platsen där allt utspelar sig är den fiktiva byn Hällaby som i verkligheten är Barum. Den som skriver historiska romaner måste vara noga med fakta, betonar Elisabeth Östnäs, som egentligen är religionshistoriker och har fornnorden och kelterna som specialområden.

Titel: Öfver en hyacinth av Hedvig Charlotta Nordenflycht. Om författtarens olyckliga kärlek till Johan Fischerström

Du rara ört, som ej din like
i färg, i glans, i täckhet har,
bland all din släkt, i Floras rike,
din fägring mest mitt öga drar.
På dina blad naturen spelar,
i konst, i prakt hon yttrar sig;
den fina balsamlukt du delar
förnöjer och förtjusar mig...

Något på bokstaven Ö på omslaget. Öron på omslaget till Totalskada av Helena von Zweigbergk.

8 kommentarer:

  1. Svar
    1. eller hur? en liten diktsnutt är aldrig fel

      Radera
  2. Bra triss det där, en värdig final! Väldigt fint omslag med haren.

    SvaraRadera
  3. Östnäs är en författare jag måste läsa något av.

    SvaraRadera
  4. Östnäs roman vill jag läsa. Gillat annat jag läst av författaren. Så det blev en bra påminnelse. Tack. :)

    SvaraRadera