torsdag 7 december 2023

Helgfrågan v. 49 2023


Mias helgfråga v. 49: Vilken bok har du rekommenderat flest gånger till andra människor?

En bra fråga men en svår fråga för min del. Jag har alltid talat om Hundra år av ensamhet av Garcia Marquez som en stor läsupplevelse. Ända tills jag läste om den ganska nyligen och inte alls tyckte särskilt mycket om den. Väldigt snopet. När en rekommenderar böcker till andra beror det ju mycket vilka dessa andra är. Sigrid Undset, Kristin Lavransdotter är ett bra val till den historieintresserade. Long John Silver av Björn Larsson passar bra till den äventyrlige och seglingsintresserade. Den rekommenderade jag till en herre som inte ville läsa skönlitteratur. Han kom tillbaka och var alldeles begeistrad! Harry Martinsons dikter rekommenderar jag alltid. Och Barbro Lindgrens trio Vems lilla mössa flyger, Korpen flyger, Vad lever man för?

2 kommentarer:

  1. Det var många namn tror jag känner igen de flesta men har inte läst något av författarna.

    SvaraRadera
  2. Hanneles bokparadis7 december 2023 kl. 20:59

    tack för trevligt tips

    SvaraRadera