onsdag 6 december 2023

Veckans kulturfråga v. 49 2023

enligt O: Veckans kulturfråga v. 49: Vad gör du för att komma i julstämning?

Det är faktiskt en del traditionella saker som åker fram: adventsstake med fyra ljus, kalenderljus, ljusstakar i några fönster, julstjärna, liten oljelampa, julgardiner och hyacinter. 

Har just läst Gunnar Gunnarssons Advent och kommer förmodligen att läsa någon mer julbok. Första advent går jag i kyrkan. Det är tradition.

Fairytale of New York med Shane McGowan och Kirsty MacColl kommer jag att spela många gånger liksom O Holy night med Patty Smith. Tre julkonserter är bokade.

Antagligen kommer jag att leta upp någon fånig julfilm också. T. ex. den där med Colin Firth som jag aldrig lär mig vad den heter. Det lärde jag mig för två år sedan. Det är kul.

3 kommentarer:

  1. vi hade bokat konsert inför makens födelsedag, som infaller varje år nära jul, men nu är både dirigenten och solisten sjuka… det får bli vad det blir. Levande ljus har jag skippat men finns väldigt fina surrogat, fast såg levande hos dottern 1:a Advent 🕯

    SvaraRadera
  2. mycket sjukt just nu. inte minst covid. jag har min lilla oljelampa som är fin och värmeljus i väldigt säkra hållare.

    SvaraRadera
  3. Faitytale of New York är en favorit!

    SvaraRadera