måndag 11 december 2023

Boktriss v. 50 2023:Bokstaven Å

Mias bokhörna: Boktriss v. 50: Bokstaven Å
Författare: Sonja Åkesson: Middag med chefen. Chefen visar sig vara en ensam, distingerad, tunnhårig man i sina bästa år. Asta tycker att han verkar intellektuell. Han spikar både engelska och franska. Tjänstefolket kallas "senjor" och "senjorita". Asta pladdrar på och Uffe sparkar henne på smalbenen under bordet. Chefen är älskvärd mest hela tiden, men ett par gånger tappar han masken när Asta trampar i klaveret.

Boktitel: Årstafruns dagbok. Årstafrun hette egentligen Märta Helena Reenstierna. Hon är känd för att ha skrivit dagbok varje dag i nästan femtio år, mellan 1793 och 1839. Märta Helena var en adelsdam som bodde på Årsta gård, strax söder om Stockholms innerstad. I dagböckerna skriver hon om sitt händelserika liv, med alltifrån glada fester till djupaste sorg.

Något på Å på bokomslaget: Marias lilla åsna av Gunhild Sehlin. Mari tog hand om den lata och smutsiga åsnan som sedan fick bära henne till Bethlehem när familjen skulle skattskrivas.

6 kommentarer:

  1. hade tänkt sluta med Z men nu får det väl bli alla 29

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, varför sluta på Z när vi nu har 29 bokstäver?

      Radera
  2. Kul att Årstafrun fick komma med - tänkte inte på henne trots att jag bor bara ett stenkast bort. Jag har läst Lasse Widdings böcker om damen i fråga, längesen nu men då tyckte jag det var väldigt underhållande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Årstafrun står i min hylla. läser lite sporadiskt. väldigt intressant. så många dugliga fruntimmer det funnits genom tiderna!

      Radera
  3. Jag fick med en helt annan åsna på omslagsfrågan.

    SvaraRadera
  4. Årstafruns dagbok har jag läst. Den var speciell och ett spännande tidsdokument.

    SvaraRadera