tisdag 12 december 2023

Tisdagstrion v. 50 2023


Ugglan&Boken: Tisdagstrion v. 50: Alexander, Alexandra, Alex & Alexis (författarnamn eller person i en bok)

1. Marius och Alexander av Thommie Bayer. handlar om två ensamma män på en road-trip genom Tyskland. Marius Faller är en rik man i sextioårsåldern som anlitat Alexander Storz som välbetald chaufför under ett par juliveckor. (Faller har mist körkortet på grund av rattfylla.)

2. fiskar ändrar riktning i kallt vatten av Pierre Szalowski. Berättare är en 11 - årig pojke vars namn man aldrig får veta. En isstorm som lamslår hela Quebec. Människor som vanligtvis inte låtsas om varandra, till exempel grannarna till pojkens familj, tvingas söka hjälp av varandra. Alexis, ensamstående, arbetslös antisemit och homofob med sonen Alex bjuds in av det homosexuella paret Simon och Michel. (Simon är dessutom jude.)

3. Den dolda kvinnokraften. Red: Alexandra von Schwerin. En rad kända historiker skriver om de starka kvinnorna på Skarhult som skötte såväl företag som personal och ekonomi medan deras män gjorde något annat eller var döda.Detta gällde naturligtvis inte endast på Skarhult. Alexandra von Schwerin är slottsfru på Skarhults slott.


Bonus: Alex av Pierre Lemaitre. Det skulle lätt bli en utmärkt TV - serie av  thrillern Alex. Alex är en originell, ständigt överraskande och oavlåtligt spännande roman med humor och litterära referenser. Romanen tilldrar sig i Paris. Olidligt spännande!

20 kommentarer:

  1. tyckte mycket om Pierre Szalowskis bok, tack för de andra tipsen

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja fiskboken är jättebra. de andra är inte så tokiga heller

      Radera
  2. Titeln på bok nr 2 är ju helt fenomenal!

    SvaraRadera
    Svar
    1. en blir ju lite konfunderad. men det är en riktigt bra bok

      Radera
  3. Nr 2 är den enda jag läst. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
  4. Känner bara till Fiskar ändrar riktning i kallt vatten, men läst den har jag inte.

    SvaraRadera
  5. Just nu blir jag visst nyfiken på spänningsböcker så jag får väl utöka min spänningslista med Alex.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den var väldigt spännande. och jag väljer mina spänningsböcker eftersom tiden inte räcker till. är de inte bra väldigt snabbt ödslar jag inte tid på dem. Alex kunde jag inte släppa

      Radera
  6. Bok 2 har jag men inte läst ännu.

    SvaraRadera
  7. Nya titlar! Fiskar ändrar aldrig riktning vill jag läsa nu!/bokologen

    SvaraRadera
  8. Har bara läst Fiskar ändrar riktning i kallt vatten. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  9. Naturligtvis blir jag nyfiken på om det är sant att fiskar ändrar riktning i kallt vatten.

    SvaraRadera
  10. jag tror faktiskt inte det. jag kan inte belägga det men jag tycker att jag skulle hört talas om det av någon fiskare i släkten

    SvaraRadera
  11. Tror du fick ihop en stark trio där! Med en i bonus!

    SvaraRadera
  12. Fallers stora kärkek gillade jag! Undrar om det finns nåt mer översatt till svenska av författaren?

    SvaraRadera