torsdag 1 september 2022

Hett i hyllan v. 35 2022

 

Bokföring enligt Monika har en torsdagsutmaning som hon kallar Hett i hyllan. Vi delar med oss av böcker som blivit stående olästa i våra hyllor.

Min älskade älskling är en kritikerrosad debutroman av Gabriel Tallent som kom ut 2018. Jag köpte den då och började läsa men kom av mig. Och jag förstår lite varför. Den handlar om en 14 - årig flicka, Turtle, som tillbringar mycket tid i skogen på egen hand. Hemma härskar fader i en blandning av våld och kärlek. Miljön är norra Kalifornien. Skolan är Turtles enda kontakt med omvärlden. Så småningom träffar hon en lite äldre pojke som är glad och kommer från ett stabilt hem. Turtle börjar se sitt liv med fadern för vad det är och hon känner att hon måste göra upp med det förflutna och ta sig ut. Jag associerar till 13 - åriga Duchess som är huvudpersonen i Chris Whitakers roman Slutet blir vår början, som jag tyckte mycket om.

6 kommentarer:

  1. Jag tycker jag känner igen namnet på karaktären, Turtle, och att jag såg boken när den kom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det talades en del om den när den kom. och jag tror att författaren var med i Babel

      Radera
  2. Jag har inte läst den. Tack för tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tänker försöka få den läst inom en snar framtid

      Radera
  3. Jag tror att jag har den i läslistan, men utöver det vet jag väldigt lite om den här boken.

    SvaraRadera
  4. Den har jag nog nersparad på Storytel, trooor jag :)

    SvaraRadera