söndag 4 september 2022

En smakebit på søndag v. 35 2022


Läsutmaningen En smakebit på søndag går ut på att vi bjuder varandra på en smakebit utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i trådarna. Fler smakebitar HÄR

"En himmel, kluven av kala ekar och almar, hade tätnat av fuktiga förebud om två väderfronter som mulet konspirerade för att frambringa en vit jul över New Prospect, när Russ Hildebrandt i sin Plymouth Fury kombi avverkade förmiddagens runda av hembesök hos sängliggande och senila församlingsbor. En viss person , mrs Francis Cotterell, hade erbjudit sin hjälp med leveransen av leksaker och konserver till Community of God senare på dagen, och även om han visste att det bara var som pastor han hade rätt att glädjas åt hennes frivilliga insats kunde han inte önskat sig en bättre julklapp än fyra timmar ensam med henne. Efter skymfen mot Russ tre år tidigarehade kyrkoherden i församlingen, Dwight Haefle, utökat komministerns andel av själavårdsbesöken. Vad Dwight egentligen gjorde med all den tid Russ sparat åt honom, förutom att han oftare tog semester och arbetade på sin länge emotsedda volym med lyriska dikter, hade Russ inte klart för sig."

Från sidan nio i Vägskäl av Jonathan Franzén.

16 kommentarer:

  1. Intressant. Jag har så klart hört mycket om Jonathan Franzén och det har fått mig att tro att jag inte skulle gilla. Tonen i smakebiten tilltalade mig 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag skulle kunna säga ungefär detsamma, faktiskt. Vägskäl verkar trevlig

      Radera
  2. Jag känner igen författarnamnet.

    SvaraRadera
  3. Jag har inte läst något av Jonathan Franzen, fast han är en känd författare.

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten! Har aldrig varit sugen på att läsa Franzén.

    SvaraRadera
    Svar
    1. inte jag heller förrän nu. Vägskäl verkar trevlig

      Radera
  5. Jag har läst en av hans böcker, Tillrättalägganden: men det var så länge sedan. Kanske ska jag återknyta bekantskapen, tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. har inte läst något tidigare, trots att Frihet stått i hyllan länge

      Radera
  6. Det här är en författare som jag skulle vilja läsa, men inte har kommit mig för. Intressant att läsa smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. har inte heller läst tidigare, men nu tänkte jag göra slag i saken

      Radera
  7. Jag läste en Franzen och blev inte direkt inspirerad till att läsa mer. Tyckte han kändes lite som en klassisk manlig amerikansk författare och det menar jag inte så positivt. Frihet tror jag att jag läste.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den har jag i min hylla men har inte känt mig sugen på att läsa den. däremot verkar Vägskäl lite intressant

      Radera
  8. Känner till författarnamn men har inte läst. Och det där tror jag bestämt är en tegelsten till bok, inte sant?

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är det en tegelsten. det tror jag att alla hans böcker är

      Radera