lördag 3 september 2022

Veckans mening v. 35 2022

MIN

Robert på bokbloggen Mina skrivna ord  skrivna ord har en lördagsutmaning som han kallar Veckans mening. Vi väljer ut en mening ur det vi läser som fått oss att stanna upp - av den ena eller andra anledningen. Min mening kommer den här veckan från sidan 57 i Löwensköldska ringen av Selma Lagerlöf

"Det ska inte förnekas, att hos oss i Värmland var skogarna vida på den tiden och åkrarna små, gårdsplanerna stora, men stugorna trånga, vägarna smala, men häckarna branta, dörrarna låga, men trösklarna höga, kyrkorna oansenliga, men gudstjänsterna långa, levnadsdagarna få, men bekymmerna oräkneliga."

8 kommentarer:

  1. Läste Selma Lagerlöf i skolan, men har inte läst något som vuxen av henne. Att dörrarna var långa och trösklarna höga har jag reflekterat över när gått in i gamla stugor i Sverige. Här i Portugal är det sällan trösklar över huvudtaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det stämmer! dörrarna är låga och trösklarna höga i riktigt gamla hus. minska drag?

      Radera
  2. Svar
    1. SL är verkligen mycket bra. läser om just nu

      Radera
  3. Jag har läst Löwensköldska ringen, men kommer inte ihåg den meningen. Men den var mycket välformulerad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag kom inte ihåg varken den meningen eller något annan heller i Löwensköldska ringen.men jag har läst den

      Radera
  4. Väldigt väl beskrivet, såsom man fått en bild av hur det kan ha varit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag bara undrar hur en brant häck ser ut?

      Radera