tisdag 6 september 2022

Tisdagstrion v. 36 2022: Svart & vitt (i titel, på omslag, i handling)


Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 36: Svart & vitt ( i titel, på omslag, i handling)

1. Svarta ballader av Dan Andersson

2.Vitt slödder av Carina Rydberg kom ut i slutet av augusti. Den är självbiografisk och fortsätter Den högsta kasten och Djävulsformeln. Först nu går hon tillbaka till sin barndom. Jag har ännu inte fått boken.

3. Tigermannen av Eka Kuniawan. En enda gång har Mameh sett den vita tigern lämna broderns, Margios, kropp. Men ofta skymtar hon de gula ögonen. Margios farfar hade också förmågan att hysa tigern inom sig. Fadern stod utanför. Margio älskar sin förtryckta, förslavade mamma, Nuraeni, och hatar sin far, Komar. Nuraeni har gifts bort med Komar som sextonåring. Inte för att hon ville det men för att fäderna bestämde det så.

22 kommentarer:

  1. Kul att Dan Andersson dök upp hos dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, jag har en skiva där Thorstein Bergman sjunger Dan Andersson som jag tycker väldigt mycket om

      Radera
  2. Dan Andersson är en favorit. Trots att jag faktiskt aldrig har läst en enda dikt av honom. Jag har bara hört de tonsatta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thorstein Bergman sjunger bäst om du frågar mig

      Radera
  3. Jag känner mig alltid lite tveksam inför begreppet "vitt slödder" eller "white trash". Är det för att markera att det är självklart att svarta är slödder och att man därför skapar ett begrepp för att beskriva det oerhörda att det finns vita som befinner sig på de svartas nivå. Men jag kanske övertolkar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det gör du absolut, Robert, slödder är slödder oavsett hudfärg

      Radera
  4. Tigermannen har jag läst och tyckte var bra. Vitt slödder köar jag för på biblioteket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tigermannen var bra, tyckte jag och mycket annorlunda.

      Radera
  5. Dan Andersson var påhittigt att ha med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. hans Svarta ballader dök upp allra först

      Radera
  6. Svar
    1. då är det bara att sätta igång att läsa!

      Radera
  7. Vitt slödder är jag nyfiken på!

    SvaraRadera
  8. Just Svarta ballader har jag inte läst, men annat. Däremot har jag ju hört Minnet med Sofia Karlsson. Carina Rydberg har jag ju tänkt att jag borde läsa. Jag läste faktiskt aldrig Den högsta kasten när den kom. Tigermannen hoppas jag få läst nästa månad - om jag kommer iväg till Bali, vill säga; det är ju det där med pass...

    SvaraRadera
  9. så spännande!Bali! hoppas att du får ditt pass

    SvaraRadera