torsdag 8 september 2022

Helgfrågan v. 36 2022

 

Mia på bokbloggen Mias bokhörna tycker att det är så många serier nu speciellt deckarserier men även andra bokserier. Hon vill ha tips om någon annan bra bok som inte ingår i en serie. När jag tänker efter håller jag faktiskt på med två serier för att inte säga trilogier; nämligen Carina Rydbergs självbiografiska serie Den högsta kasten, Djävulsformeln och Vitt slödder. Dessutom - till en bokcirkel - Löwensköldska ringen, Charlotte Löwensköld och Anna Svärd av Selma Lagerlöf. Jag har verkligen inget emot serier över huvud taget om de är bra. Louise Pennys Gamache - serie och  Elly Griffiths serie om Ruth Galloway tycker jag är jättebra. Ian Rankin - författare till "tartan noir" läste jag mycket för en del år sedan. Om jag skulle tipsa om en annan fristående bok skulle jag säga Fri. En uppväxt vid historiens slut av Leah Ypi. Fantastiskt bra bok som handlar om en uppväxt i det kommunistiska Albanien under Enver Hoxha och om hur det som kom efter inte blev så bra det heller. Berättare är unga Leah som ofta inte fattar vad det är de vuxna talar om och som ibland säger mycket olämpliga saker i fel sällskap. Hon diskuterar med sina skolkamrater som inte heller förstår vad deras vuxna säger, men någon har snappat upp att "religionen är opinion för folket."

4 kommentarer:

  1. Jag vet inte vem Carina Rydberg är, skådespelare eller? Ditt tips på bok lät intressant.

    SvaraRadera