lördag 9 juli 2022

Slutet blir vår början


Chris Whitaker är en brittisk författare. Slutet blir vår början, hans tredje roman, har blivit det stora kommersiella genombrott och vann The Gold Dagger, för 2021 års bästa spänningsroman i Storbritannien. Romanen handlar om några ungdomsvänner och den olycka som kommer att kasta mörka skuggor över  deras liv. En av dem, Vincent, är den olycklige förövaren. Han avtjänar 30 år i fängelse för sitt brott. Offret är syskon till en annan av dem. Star Radley är en kvinna som drabbar varje man som möter henne. Hon lever ensam med sina två barn, den trettonåriga Duchess som beskriver sig som laglös och som inte skyr några medel i sina försök att skydda lillebror Robin. De bor i Cape Heaven, Kalifornien.Polisen Walk är Vincents ende vän när han avtjänat sitt straff. Ännu ett mord begås och det enklaste är naturligtvis att anklaga Vincent igen. Jag skulle inte vilja kalla Slutet blir vår början för en deckare eller ens thriller även om berättelsen hela tiden är överraskande och mycket spännande. Det är mera likt ett grekiskt ödesdrama; vackert och sorgset. Huvudpersonen, Duchess, är min favorit. Hon är bitsk och arg och hon har all anledning att vara det. Hon har inte fått vara barn. Efter som Star Radley är som hon är måste Duchess bli vuxen i förtid. Både karaktärsskildringen och miljöbeskrivningen är något utöver det vanliga. En får en stark närvarokänsla och en känsla av att känna de viktigaste personerna. Duchess och Robin får på grund av omständigheterna lämnas över till morfar Hal i Montana och här möter en helt annan slags miljö. När jag först började lyssna på boken irriterade jag mig på uppläsaren så jag bestämde mig för att läsa i stället. Men så gjorde jag ett nytt försök och fångades då så av den fängslande berättelsen att jag fortsatte lyssna till slut av bara farten. Och det ångrade jag inte.

Titel: Slutet blir vår början   (We begin at the End) 

Författare: Chris Whitaker 

Översättare: Maria Lundgren

Inläsare: Christoffer Svensson

Tryckår: 2022

Antal sidor: 449

Förlag: Natur & Kultur

4 kommentarer:

  1. missat Chris Whitaker, blir lite nyfiken

    SvaraRadera
  2. den är väldigt bra. jag läste om den på så många bloggar att jag blev intresserad. och den var så spännande att jag till och med kunde sätta mig över att jag egentligen inte gillade inläsaren

    SvaraRadera
  3. Den har jag nyligen lyssnat på, helt i min smak. Lite i stil med Träskkungens dotter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är den bra. ska kolla upp Träskkungens dotter för den har jag inte läst

      Radera