tisdag 12 juli 2022

Tisdagstrion v. 28 2022: Böcker som utsp elar sig på platser där jag skulle vilja semestra

Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 27: Böcker som utspelar sig på platser där jag skulle vilja semestra 

1. Montana - Slutet blir vår början av Chris Whitaker fick The Gold Dagger, för 2021 års bästa spänningsroman i Storbritannien. Romanen handlar om några ungdomsvänner och den olycka som kommer att kasta mörka skuggor över  deras liv.  Star Radley är en kvinna som drabbar varje man som möter henne. Hon lever ensam med sina två barn, den trettonåriga Duchess som beskriver sig som laglös och som inte skyr några medel i sina försök att skydda lillebror Robin. De bor i Cape Heaven, Kalifornien. Duchess och Robin får på grund av omständigheterna lämnas över till morfar Hal i Montana och här möter en helt annan slags miljö.

2. Mongoliet - Przewalskis häst av Maja Lunde; hennes  tredje climate fiction i klimatkvartetten . I slutet av 1800 -talet kom överste Przewalski från Mongoliet med kraniet av  vad han trodde var den mongoliska urhästen, taki, som antogs vara utrotad, men som kunde ses på grottmålningar i Frankrike. En rysk zoolog blev eld och lågor och ville hämta hem två takier till St Petersburg. På 1990 - talet planerar en dedicerad veterinär, Karin, att åka till Mongoliet och återinföra urhästen som hon avlat fram på hemmaplan.

3. Tokyo - Mikrokosmos av Tokuda Shusei  handlar om den 60 - årige författaren Kinpei och geishan Ginko (Silverbarn). Den verkliga förebilden hette Kobayashi Masako, f. 1904) som sitter på en servering i Ginza i centrala Tokyo och minns tider som flytt. Tokuda Shusei vill skriva om det vanliga folket, bland annat i professionen (läs: prostitutionen) utan förskönande omskrivningar. Censuren tycker inte att han skriver tillräckligt ideologiskt och patriotiskt. Tokuda svarar genom att lägga ner sin penna.

26 kommentarer:

  1. intressanta böcker och intressanta resor, tack för tips

    SvaraRadera
    Svar
    1. mycket intressanta platser, tror jag. vet jag.

      Radera
  2. Tokyo skulle jag nog kunna tänka mig.

    SvaraRadera
  3. Har inte läst någon av dina böcker. Men Montana skulle jag vilja åka till. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tror att Montana är jättefint . särskilt på hösten

      Radera
  4. Lundes bok vill jag läsa :)

    SvaraRadera
  5. Jag skulle kunna tänka mig alla tre resmålen! Den första boken står på min önskelista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag trodde inte att jag skulle tycka så mycket om den som jag faktiskt gjorde

      Radera
  6. Mongoliet, det vore en upplevelse det. Och boken Przewalskis häst är en bra bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tror att det vore myckeet spännande. boken gillade jag mycket

      Radera
  7. Tre platser en bra bit bort och jag har inte besökt någon av dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tokyo har jag besökt ett par gånger, men det blir en aldrig färdig med

      Radera
  8. Spännande platser du vill åka till och spännande böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, både platserna och böckerna är spännande

      Radera
  9. Vill läsa alla i din trio! Tack för tips! /Maria Bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. så roligt! de är faktiskt bra alla tre

      Radera
  10. En resa till Mongoliet kunde säkert bli spännande. I någon annan tid skulle man kunna resa med transsibiriska järnvägen dit, men nu tror jag man bör undvika Ryssland så gott det går.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det tror jag nog att en ska göra. om en inte vill bli inburad som spion

      Radera
  11. Vilka intressanta böcker du delar med dig av. De är helt nya för mig. Men sista boken fångade mitt intresse :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mikrokosmos är sista delen i en trilogi. Mögel - Tokudas första bok i serien handlade om frun. Förklädd handlar om älskarinnan. så intressanta alla tre. skulle gärna vilja äga dem

      Radera
  12. Vilken härlig tanke att läsa böcker utifrån platser som en vill besöka. Det har jag aldrig ens tänkt på innan. Smart ska göra samma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är roligt att läsa om platser en skulle vilja resa till. och roligt att läsa om platser där en varit

      Radera
  13. Svar
    1. ja det inbillar jag mig. vad det gäller Tokyo så vet jag ju

      Radera