söndag 10 juli 2022

En smakebit på søndag v. 27 2022

Läsutmaningen En smakebit på søndag går ut på att vi bjuder varandra på en smakebit utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i trådarna. Fler smakebitar  HÄR.

"Parkerade vid en festlokal vid Storsjön, alldeles vid bron som öppnas för båtar. Jag satt kvar i bilen. Vi hade inte några gäster när vi gifte oss, ingen fest. Det var ett helt igenom praktiskt arrangemang eftersom vi skulle köpa hus på landet och planerade för barn, vi behövde bara legalisera oss för detta fast vi sa att vi hatade äktenskap. Såg nu gemensamma vänners ryggtavlor, hans mamma vinkade men kom inte fram till bilen. Såg ryggen på hans nya fru, hennes långa fläta och vita klänning, ville kliva ut ur bilen och ge henne en kram, viska syster i hennes öra. Det hade varit lika eljest som om jag dykt upp på festen oinbjuden, packad, i min gamla bröllopsklänning, grön och silvrig, köpt på Röda korset för en hundring (jag skulle inte ens komma i den längre). Nu hade jag mysbyxor på och min T - shirt med trycket Lilla snubbe akta dig. Såklart var det uttänkt. Barnen vältrade in i bilen, den yngsta med en smekning över min kind, den äldsta svarade kort och undvikande på mina frågor om dagen, skyddade mig."

Från sidorna 142 och 143 i Systrarna av Anna Jörgensdotter
 

20 kommentarer:

  1. låter som vårt bröllop, tack för smakbiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. vårt första och enda, på tu man hand på rådhuset ❤️

      Radera
  2. vilket av dem? här är tvåbröllop

    SvaraRadera
  3. Storsjön? Den här måste jag kolla upp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, gör det! men var beredd på att det blir åka av!

      Radera
  4. Jag vet precis var bron är! Sambons morbror har sommarstuga där. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. så kul! då får du också läsa boken

      Radera
  5. Sett boken men inte läst. Tack för smakbiten!
    Bokdamen
    https://bokdamenblog.wordpress.com/

    SvaraRadera
  6. De verkar ha en komplicerad relation. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Ny författare för mig. Går denna titel under Feel-good-genren? Själv har jag hunnit med fyra bröllop, men nu räcker det! Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, jag tror inte alls att den kan kallas feel - good. den är alltför realistisk, feministisk och lätt biografisk. fyra bröllop låter riktigt imponerande!

      Radera
  8. Älskar ordet eljest! Det hör jag inte så ofta längre sen morföräldrarna försvann från jordelivet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är det fint! Torgny Lindgren använde väl det också om jag minns rätt

      Radera
  9. Eljest 🙂 Ett av mina favoritord.

    SvaraRadera
  10. Kan bara hålla med Monika här ovan. :)

    SvaraRadera