torsdag 7 juli 2022

Hett i hyllan

 

Bokföring enligt Monika har en torsdagsutmaning som går ut på att vi avslöjar  böcker i våra hyllor som stått olästa länge, alltför länge. Hett i hyllan kallas den. 

Fanny Härgestam, född 1983, är journalist och skriver för bl. a. Sveriges Radio och Sveriges Television. Hon har ägnat sig åt att rapportera ifrån Tunisien. I min hylla står Det här är vår tid. Fyra kvinnor efter revolutionen i Tunisien. Dagens nyheter kallar den här boken "En närmast uppseendeväckande journalistisk bedrift." Det är författarens debut och boken blev nominerad till Stora journalistpriset i kategorin Årets berättare. Tre av de fyra kvinnorna är politiskt aktiva under den arabiska våren. "En tidlös bild av hur kvinnors rättigheter alltid måste försvaras." I Svenska Dagbladet låter det så här:" När boken är utläst önskar jag att den inte var det. Jag kommer att sakna Amira, Selma, Mabrouka och Meherzia."

Det här är vår tid är en sådan bok som jag egentligen gillar. Det var också därför jag köpte den. Kvinnoskildringar från jordens alla hörn är alltid av intresse. Så egentligen är det obegripligt att Den stått oläst så länge. Den kom ut 2015.
 

5 kommentarer:

  1. Det här verkar jätteintressant! Jag får nog foga den till min långa läslista.

    SvaraRadera
  2. Det var ingen författare jag kände igen.

    SvaraRadera
  3. En okänd bok för mig, känner inte ens igen författaren.

    SvaraRadera