söndag 24 juli 2022

En smakebit på søndag v. 29 2022

Läsutmaningen En smakebit på søndag går ut på att vi bjuder varandra på en smakebit utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i trådarna. Fler smakebitar  HÄR.

"På en hylla fick Jessalyn syn på en av Virgils metallskrotfigurer som var målad i ostronvitt, drygt en halvmeter hög och som inte var lika ful och anklagande som de nyare verken. Blomsterchock liknade en tusensköna som, sedd ur en viss vinkel, påminde om en skrikande mun - men Jessalyn kunde undvika att studera den utifrån den vinkeln. Hon var tvungen att leta efter den kvinnliga försäljaren. "Ursäkta mig? Hallå? Hur mycket kostar den här blomman?" - "Blomma? Är det var det är?" - en söt, ung blond kvinna i kaftan och utsvängda pyjamasbyxor skyndade fram och kisade mot Virgils skulptur. Det verkade tydligt att hon inte hade mycket till övers för Dödlighet & Stjärnorna och var uppriktigt förvånad över Jossalyns intresse.. "Oj då! Låt mig titta på prislappen." Så likt Virgil det var att krafsa ned ett pris med blyerts, redan bleknat så att man inte kunde se vad det stod.  "Kanske femton dollar?" - "Åh, den måste kosta mer än femton dollar!" Jessalyn var chockad. "Till och med femtio känns lågt för ett sådant - ett sådant intressant verk." Den unga kvinnan bligade tvivlande på Blomsterchock. "Jag förmodar att man kan säga att den är intressant. Inte lika deprimerande som de här skyltdocksgrejerna som ligger på golvet, vi var rädda att de skulle leda till att utställningen kanske måste stängas - du förstår, om folk klagade på att de var obscena." - Åh, nej - obscena? Verkligen?" - "Du tittade nog inte tillräckligt nära på dem. Lika bra det." Jessalyn ignorerade denna kommentar som lågmält mumlats fram."

Från sidorna 495 och 496 i Natten. Sömnen. Döden. Och stjärnorna av Joyce Carol Oates.

22 kommentarer:

  1. Den galleristen (?) verkar inte ha förstått sitt jobb. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. Jeg liker veldig godt Joyce Carol Oates sine bøker. Men denne har jeg ikke lest enda. Den står på leselisten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillar också Oates men jag har inte läst henne på en tid

      Radera
  3. Det känns som att jag snart är den enda som inte har läst en enda bok av henne. Borde nog ta tag i den som står här och värmer hyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. men du har läst en massa annat. en hinner inte allt, ledsamt nog

      Radera
  4. har flera olästa Oates i bokhyllan, hittat på loppis, borde ta an henne nån gång.

    SvaraRadera
  5. Jag har faktiskt inte läst en enda bok av henne. Märkligt.

    SvaraRadera
  6. Jag har din bok här hemma. Den finns på min läslista. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ska bli intressant att se vad du tycker om den

      Radera
  7. Har läst andra böcker av författaren men inte denna. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. har också läst en del andra titlar, men det var en tid sedan

      Radera
  8. Hört gott om denna, lite nyfiken men 800 sidor drar jag mig lite för. Den står iaf på en av mina listor, ljudboken kanske skulle gå….Tack för smakbiten!
    Bokdamen
    https://bokdamenblog.wordpress.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. men det är 800 sidor Oates. det känns inte tungt

      Radera
  9. Jag gillar författaren men den här boken är för omfattande, nästan 900 sidor!Då skulle jag behöva dyka ner i den och ägna mig helhjärtat åt den och just nu känns det inte som om det är möjligt. eller önskvärt. Jag vill gärna läsa en recension när du läst klart. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. A Room of my own24 juli 2022 kl. 19:47

      Har läst mera än hälften och är nöjd så här långt

      Radera
  10. Jag har läst alltför lite av Oates, och det jag läst var så länge sen att jag nog inte kommer ihåg hurudana böckerna var egentligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har läst en del men långt ifrån allt. och jag vet att jag inte varit riktigt nöjd med någon enda titel

      Radera
  11. Bara läst en novell av denna författare. Romanernas omfång får mig att avstå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. omfånget är verkligen i mesta laget.jag har svårt att hålla den här

      Radera