torsdag 29 juli 2021

Veckans kulturfråga v. 30: Vilka böcker med mansnamn i titeln vill du lyfta fram?

 

Äntligen kom den! enligt O: Veckans kulturfråga v. 30 :

Vilka böcker med mansnamn i titeln vill du lyfta fram? Det första som dyker upp är Varför deppar Gilbert Grape av Peter Hedges. Jag minns både boken och filmen om den kolossalt överviktiga mamman och den utvecklingsstörde brodern som Gilbert Grape hade att ta hand om. 

Min salig bror Jean Hendrich av Carina Burman. En hyllning till nationalskalden Johan Henrikc Kellgren. Som så ofta håller sig Carina Burman i 1700 - talet i sina romaner. Och som alltid är författaren kunnig och underhållande.  

I min hylla hittar jag också Clownen Jac av Hjalmar Bergman. Han föddes som Jonathan Borck i Wadköping, men lever nu i Kalifornien under namnet Jac Tracbac, världens störste clown. Han längtar hem och till ett helt annat slags liv.

Maken bidrar med Ture Sventon av Åke Holmberg, Bill den otrolige av Richmal Crompton och Biggles av William Earl.

6 kommentarer:

  1. Har sett och gillat Lasse Hallströms version av Gilbert Grape.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är länge sedan jag såg den, men jag kommer väldigt väl ihåg somliga scener

      Radera
  2. kul att du kom ihåg Min salig bror Jean Hendrich, den har jag läst

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har den bland Carina Burmans övriga romaner så den glömmer jag inte.

      Radera
  3. Har bara sett Gilbert Grape, inte läst. Burmans bok har gått mig helt förbi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är en liten behaglig bok som ligger väl i handen

      Radera