torsdag 1 juli 2021

Helgfrågan v. 26 2021

 Mias bokhörna v. 26: Vad planerar ni att läsa under semestern?

Jag planerar att läsa ett par böcker som tilldrar sig i Norfolk Broads. Jag såg Tims och Prus båtresa i den här sumpmarken/nationalparken i Kunskapskanalen.  Kanaler, båtar och kärlek är den fåniga svenska titeln. Grand Canal Jouneys är den mera seriösa engelska. Hannele har flera gånger nämnt Arthur Ransome och hans Sothönsklubb och nu kunde det ju passa att läsa den. Inte lätt att hitta på biblioteken dock. En annan bok som tilldrar sig i Norfolk Broads är Våtmarker av Graham Swift så den tänkte jag också läsa.

Bonusfrågan gäller hemmasemester eller inte. Det blir som längst en resa till Småland och mormors grav. Kanske en tur till Halland också. Det blir stillsamt av bara farten.

9 kommentarer:

  1. Arthur Ransomes bok är helt underbart brittisk, mycket segling, jag har en bok till av honom, blir nyfiken på Swift

    SvaraRadera
  2. Tack för intressanta boktips.

    SvaraRadera
  3. Böckerna ser bekanta ut men nog inte läst. Stillsam semester är inte så dumt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, inte alls, men det känns som om en är försiktig av gammal vana

      Radera
  4. Hoppas Sothönsklubben är lika trevlig som titeln.

    SvaraRadera
  5. Sothöns gillar jag, så knske skulle jag gilla boken också? Har sett flera avsnitt av kanalresrna med det gamla skådespelarparet, klart charmigt och rätt originellt, faktiskt.

    SvaraRadera
  6. Jag har aldrig hört talas om böckerna men de är säkert bra.

    SvaraRadera