fredag 16 juli 2021

Fem en freda v. 28 2021: Oundvikligt

Ellens bukett

elisamatilda roar oss oförtröttligt med fem frågor på fredagar. Så ock denna fredag.  Och nu gäller det oundvikligt.

1. Vad gör du när solen går i moln?
Njuter under träden i trädgården

2. Hur tar du en paus en sommardag?
Njuter under träden i trädgården

3. Vad händer alltid under din sommar?
Jag blir biten av allsköns kryp, särskilt myggor. Och vem kan låta bli att klösa på myggbetten? Inte jag

4. När är din sommar slut?
När en måste ta på kofta eller kappa och vanliga skor för att gå ut

5. Vilken är den bästa aktiviteten under sommarregn? 

Lyssna på regnet. Särskilt underbart på altanen i sommarhuset.

20 kommentarer:

  1. Jeg liker meg ute, særlig om sommeren. Da blir det seint kvelder på verandaen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, utomhuslivet är härligt. och på kvällarna är ju lite svalare också

      Radera
  2. Jag blir också biten av kryp i år. Krypen tycker av någon anledning att jag är alldeles oundvikligt smaskig att smaka på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag måste vara särdeles läcker, för jag blir uppäten vartenda år. 🐙

      Radera
  3. Härliga svar på fina sommarfrågor en fredag! Sommarregn är mysigt, bara det inte håller på i flera dagar!
    Ha en fin sommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. regn på nätterna tycker vi bäst om. trädgården hade behövt det så väl

      Radera
  4. Svar
    1. enkelt och lättfattligt. utomhuslivet är särskilt härligt

      Radera
  5. Vi blev faktiskt lovade regn idag av SMHI, men som vanligt så hade dom fel!
    Jaså, du är också en sån där med extra gott blod som alla insekter gillar. Det har jag med, men tydligen inte för fästingar. Dom har jag inga problem med, men myggor, bromsar, flugor, myror, t.o.m. svartmyror - usch!!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. det har du rätt i! inga fästingar. de sätter sig på min syster. knott är däremot förtjusta i mig. vi blir lovade regn kl 16.00 varenda dag, men det kommer inte en droppe. kram!

      Radera
  6. Jag har också svårt att låta myggsticken vara ifred, men som tur är har jag inte fått ett enda ännu i år.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. usch ja! mina myggbett ser ut som rena böldpesten. jag önskar dig en fin helg också!

      Radera
  7. Nu har jag ingen altan att njuta på, men det går lika bra med en balkong som har "tak":-)
    Än så länge har vi inte sett en enda mygga i år. Måste bero på att det inte regnat sedan den 27 maj. Är lyckligt lottad - myggor ogillar mig:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är skillnad på folks blod. altan/balkong/ whatever bara en kan sitta ute och läsa och lösa sudoku

      Radera
  8. Peppar peppar har jag klarat mig från större insektsangrepp denna sommar, här runt mitt hem. Men en liten kort avvikare i skogen visade var alla odjur fanns, o strax var dom på mig i klungor. Mitt blod är extra tjockt och gott.

    SvaraRadera
  9. Haft tur hittills i år gällande mygg och det är första gången då de brukar älska mig, tyvärr. Men vågar inte säga för mycket, då åker jag väl dit. Hört att det ska vara något i kroppen, inte blodet som påverkar om en blir biten eller inte, men vet inte om det stämmer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag trodde att det var blodet.har klarat mig rel bra i sommar. annars brukar jag vara full av fula stick

      Radera
  10. Fy som jag inte ser framemot kofta igen. Hade helst haft detta väder året runt ;D

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är verkligen tråkigt att börja dra på sig kläder igen. här är kallt nu

      Radera