söndag 4 juli 2021

En smakebit på søndag v. 26 2021

 

" Det här vet jag:

Min mormors mormor var jordemor. Hon tvättade sina händer, tog på sig ett rent förkläde, välsignade sig och gick till dem som kallat på henne. Hon hjälpte livet till livet. 

Hon hade de renaste, prydligaste händer jag någonsin sett, sa min mormor.

De gick ut till ångbåtsrännan tillsammans, hon och prästen.Båten till Hangö hade redan åkt och rännan var öppen. Prästen gav henne en käpp. Hon steg på ett isflak och stakade sig iväg. När hon kommit över till andra sidan lyfte hon handen mot honom och gick vidare över vidderna.

Det här föreställer jag mig:

Hon kom mot land. Någon mötte henne i en roddbåt vid iskanten. De rodde mellan iskant och land. De knackade på. Steg in i stugan. Hon bad om rena handdukar och kokande vatten, och hörde sig för hur länge smärtorna pågått. Någon timme senare fanns ett nytt liv i livet." 

Från sidan 9 i Autofiktiv dikt av Heidi von Wright

En smakebit på søndag är en läsutmaning som går ut på att vi delar med oss av det vi just läser. Utan spoilers förstås. Den här veckan är det astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger som håller i trådarna. Fler smakebitar HÄR

20 kommentarer:

  1. annorlunda liv förr ... min 89-åriga mor berättade nyss att när hon bodde på en gård så lärde hon sig spinna garn, hon tyckte det var roligt, hon hjälpte en smed... jag sa att hon kunde söka jobb på ett museum... men hon trivs med att vara pensionär

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja det var mycket annorlund. och det ligger ju inte så väldigt långt tillbaka egentligen

      Radera
  2. Att ta sig fram med hjälp av isflak är nog inte att tänka på numer, men det är nog inte så dumt att kunna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nöden hade väl ingen lag. och jag försöker tänka mig att det inte var så långt stycke det gällde

      Radera
  3. Okänd bok för mig, kan nog vara intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är väldigt fin. släkthistoria som prosalyrik

      Radera
  4. Tack för smakbiten! Tänk att staka sig fram på ett isflak. Nu finns det väl snart inga isflak att staka sig fram på alls...

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej så är det ju. och säkerligen tog sig barnmorskan fram precis så som barnbarnsbarnbarnet (?) säger

      Radera
  5. Okänt för mig. Tack för smakbit.

    SvaraRadera
  6. Intressant, finlandssvensk poet som jag inte hört talas om, skriver annat än poesi. Låter vackert. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja det här är väl den skönlitterära debuten. namnet förpliktar!

      Radera
  7. Det var en fin smakebit. Jeg ser for meg kvinnen som staker seg frem på et isflak! Det tror jeg ikke jeg hadde hatt mot til!
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att den här jordemodern tog sitt uppdrag som ett kall. hon måste fram!

      Radera
  8. Vilken kvinna! Har båten gått får man färdas på ett isflak! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Jag har läst några dikter av Heidi von Wright, men den här verkar lite annorlunda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är prosalyrik. den är placerad bland lyriken på biblioteket

      Radera
  10. Svar
    1. den är väldigt fin och lätt att ta till sig

      Radera