torsdag 22 juli 2021

Helgfrågan v. 29 2021


Mias helgfråga v. 29

1. Vad läser du nu?

Jag läser Is av åländska författaren Ulla - Lena Lundberg. Så bra om ett ungt prästpar som kommer till Åland: Själva prästen Petter Kummel, är som ett barn på julafton. Han öppen och glad och sjunger bra. Församlingen är förtjust. Mona, hans hustru, sköter hemmet och lilla dottern Alexandra, trädgården, husdjuren och förplägningen åt besökarna i prästgården. Arbetsuppgifterna är mycket ojämnt fördelade, tycker Mona. Och jag.
2. Har du något boktips? 

En senkommen men mycket välkommen födelsedagspresent nådde mig idag. Just som jag burit hem Godnatt Madame, Carina Burmans senaste roman,  från biblioteket och hunnit konstatera att den här vill jag ha fick jag den. Mycket lägligt. Godnatt Madame handlar om Anna Charlotta von Stapelmohr, gift med politikern Elis Schröderheim, som bl. a. var väninna till Bellman och en mycket vasstungad dam. Hon ansågs vara mycket vacker och höll sig med herrbekantskaper utanför äktenskapet

8 kommentarer:

  1. Is tyckte jag om men inte direkt sommarläsning, Burmans bok väntar

    SvaraRadera
    Svar
    1. bra böcker tål att läsas året om. förstår inte varför inte Is skulle vara sommarläsning??? gillar den jättemycket. ser fram emot Burman

      Radera
  2. Is står sen länge på läslistan, tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. förstår egentligen inte att jag inte läst den tidigare. gillar den jättemycket

      Radera
  3. Ja Carina Burman skriver ju bra, och Is har jag dessutom varit lite nyfiken på sen tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Is är verkligen så bra. Carina Burman skriver verkligen bra också

      Radera