onsdag 25 maj 2022

Veckans kulturfråga v. 21 2022


enligt O: Veckans kulturfråga v. 21

Vilken/vilka författare under 35 är värd att läsa mer av? Den jag direkt kommer att tänka på är Natasha Brown. Hennes debutroman Assembly har jag just läst för andra gången men däremot inte hunnit skriva om. Natasha Brown kommer inte att få det lätt med bok två. Men - jag är inte säker på om hon är under 35.

Dansk - kurdiska Sara Omar är född 1986 så hon är på gränsen. Av henne har jag läst Dödstvätterskan och bok nr två, Skuggdansaren,. Den kom ut i februari 2021 i Danmark och har varit på gång väldigt länge i Sverige. Varför den dröjer är en gåta.

Charlotte McCognahy som skrivit Den sista migrationen  och När vargarna kom skulle jag gärna läsa mer av åven om jag kanske tycker att bok nummer två inte levde upptill debuten. Tyvärr kan jag inte veta säkert att hon är under 35.

5 kommentarer:

  1. glömt att jag faktiskt har Assembly av Natasha Brown i bokhyllan, inte tänkt på hennes ålder. McCognahy skriver annorlunda böcker, lånat på biblioteket

    SvaraRadera
    Svar
    1. det står väldigt mycket på de få sidorna i Assemnly

      Radera
  2. Charlotte McCognahy är född 1988 så hon måste ju räknas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack, Robert! jag hittade inte det någonstans

      Radera
  3. Brown var en av de nominerade till priset för unga författare. Vill verkligen läsa hennes bok! https://www.enligto.se/2022/05/24/tio-lovande-unga-forfattare/

    SvaraRadera