söndag 29 maj 2022

En smakebit på søndagv. 21 2022


astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger administrerar läsutmaningen En smakebit på søndag v.21. Vi bjuder varandra på en smakebit utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. Fler smakebitar HÄR

"Jag började läsa Ursula R. LeGuin på grund av nyheten om hennes död. Det känns som en inledning värdig tematiken i hennes verk. Ofta kretsar hennes texter om den tystnad som krävs för att ett ord ska höras. Kring mörkret som är förutsättningen för allt ljus. Eller också skriver hon fram hur en djup och rörlig relation till döden gör livet meningsfullt. Ljus utan skuggor är för Le Guins böcker en outhärdlig  är spökliv: tunt blodlöst , vilset och evigt.blindhet. Liksom liv utan dödskontakt. -Många kritiker och kulturkritiker har ägnat stor möda åt att försöka skriva in LeGuin i en specifik nisch och definiera hennes genre. Är det barn-, ungdoms - eller vuxenböcker? Hennes något trötta svar ekar genom texterna, hon insisterar på att hon är författare, att hon skriver romaner, dikter och essäer, att övriga beteckningar är helt irrelevanta.!"    Från sidan 201 i Läsa tankar. Essäer om geniala böcker och osannolika liv av Tatjana Brandt."

16 kommentarer:

  1. tack för smakbiten, blir nyfiken på boken

    SvaraRadera
    Svar
    1. innehåller essäer om Ann Radcliffe, Dostojevskij, George Eliot och LeGuin

      Radera
  2. En bok om böcker alltså? Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är det. jag läser LeGuin nu och behöver all hjälp jag kan få

      Radera
  3. Jag läste ganska många böcker av Ursula R. LeGuin i min ungdom. Som vuxen har jag nog bara läst en novell. Allt jag läst av henne har nog i alla fall varit bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. många har läst henne. men jag har inte läst en enda av hennes många böcker

      Radera
  4. jag hade en intensiv Ursula LeGuin-period som ung, läste allt jag kom över. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. intressant! jag vet ju att hon skrivit många böcker, men jag har inte läst en enda. men nu är jag på g

      Radera
  5. Har inte läst något av LeGuin än men vill.
    Jag gillar böcker om böcker eller i det här fallet författare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, Tatjana Brandts bok är väldigt intressant och lättillgänglig

      Radera
  6. Bara läst en novell av Le Guin, så har dålig koll på hur hennes böcker är. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har ju inte läst någonting. men jag är på god väg

      Radera
  7. Intressant reflektion om LeGuins böcker. Jag har bara läst en av henne, och var inte helt förtjust.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, SF är inte min starkaste gren. men den här skulle inte vara så mycket SF, sade den som rekommenderade boken åt mig

      Radera
  8. Jag har också bara läst en titel av Le Guin och dessutom en novell men kan tänka mig mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tar mig sakta men säkert in i boken och jag gillar den, men det gäller att hålla tungan rätt i munnen

      Radera