onsdag 4 maj 2022

Veckans kulturfråga v. 18 2022

enligt O 

Igår avslöjades de nominerade till Årets bok 2022, ett pris som delats ut sedan 2016 av Bonniers Bokklubbar. Böckerna ska vara utgivna mellan 1 maj 2021 och 30 april 2022 och de tolv nominerade väljs ut av en jury, som består av Bonniers Bokklubbars fem litteraturredaktörer. Därefter får läsarna säga sitt och den bok som flest röstar på får priset. Pre-corona har det delats ut på Bokmässan i Göteborg, men nu sker utdelningen först i oktober. Veckans kulturfrågor handlar om Årets bok.

Sarek av Ulf Kvensler, Albert Bonniers Förlag

Skilsmässan av Moa Herngren, Norstedts

Sista sommaren av Eleonore Holmberg, Bazar förlag

Allt vi inte sa av Sara Osman, Albert Bonniers Förlag 

Dit du går, följer jag av Lina Nordquist, Romanus & Selling

I dina händer av Malin Persson Giolito, Wahlström & Widstrand 

Äpplet faller inte av Liane Moriarty, Albert Bonniers Förlag

Räkna hjärtslag av Katarina Widholm, Historiska Media

Sly av Sara Strömberg, Modernista

Sångfåglar av Christy Lefteri, Bokförlaget NoNa

Vattnets sötma av Nathan Harris, Bookmark förlag

När vargarna kom av Charlotte McConnaghy, Lavender Lit

Böcker från 10 förlag.De flesta författarna är kvinnor.

Frågorna gäller vilka av titlarna vi läst och vilka vi tänker läsa och om vi saknar någon titel. 

Jag har läst Sly och När vargarna kom.

Och jag tänker läsa Dit du går, följer jag, Äpplet faller inte och Sångfåglar. Åtminstone.

Och jag saknar Detaljerna av Ia Genberg , (har precis läst ut; ska snart skriva om) och Löpa varg av Kerstin Ekman, Noveller av Tessa Hadley

6 kommentarer:

  1. två har jag läst och en lånat på biblioteket

    SvaraRadera
  2. Kan konstatera att du håller dig betydligt bättre a jour än jag med nya bokutgivningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag hade ju endast läst två stycken av de nominerade

      Radera
  3. Vill verkligen läsa Detaljerna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det vill jag verkligen påstå att du ska!

      Radera