onsdag 18 maj 2022

Veckans kulturfråga v. 20 2022

enligt O: Veckans kulturfråga: Vilken kultur från ett land som deltog i Eurovision vill du lyfta fram? 

Inte för att jag lyssnade på ESC men jag har uppfattat att Ukraina vann. Jag läser Glömda soldater. Kvinnorna i Andra världskriget och där skildras hur Ukraina hade det under det kriget. Alla ville åt Europas kornbod. I min blogg hittar jag I skuggan av min bror av Uwe Timm. Den handlar om en ung soldat som stupade i Ukraina Uwe Timm söker efter   efter sanningen om hur det kunde komma sig att hans äldre bror, Heinz, vid 19 års ålder frivilligt går med i Waffen - SS. Med hjälp av dagböcker och brev försöker han kartlägga broderns okända liv.

Esther kanske av Katja Petrowskaja. Kanske hette hon Esther? Hennes gammelfarmor, som stannade kvar i den tomma lägenheten i Kiev 1941, när resten av familjen flydde. Och när hon tilltalade de tyska soldaterna, förtröstansfull på jiddisch, vem var där och hörde? Och när soldaterna sköt den gamla babusjkan, med sedvanlig, likgiltig rutin, vem stod i fönstret? Vem såg på? Den boken står i min hylla men jag har läst en del av den.

Kievtårtårtan består av två bottnar som innehåller maräng och hasselnötter Bottnarna dränks in med dessertvin. På toppen finns  chokladoch dekoreras med smörkräm. Tårtans väger ungefär ett kilo och säljs i grönvita bleckdosor med bild av hasselträd och rött band om. 

Ruslana från Ukraina vann ESC 2004 med Wild dances. Hon lämnar aldrig Ukraina oh ser sig nu som soldat mer än artist.

6 kommentarer:

  1. Uwe Timm vill jag läsa mer, finns i min bokhylla, fint det som finns översatt av Petrowskaja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Timm är bra. det är väl endast Esther kanske som finns översatt till svenska

      Radera
  2. Jag blir nyfiken på Kievtårtan. Den lät god, men säkert oerhört mäktig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, och omständlig att baka. jag behövde något ukrainskt bakverk, men tårtan blev övermäktig

      Radera
  3. Tack för fina tips! Timm har jag läst en bok av, men inte just den här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror nästan att den är lite självbiografisk

      Radera