onsdag 21 april 2021

Veckans kulturfråga v. 16 2021

enligt O: Veckans kulturfråga v. 16:

Vad betyder böcker och läsning för dig?


Hur uppmärksammar du Världsbokdagen på fredag?

Böcker och läsning har alltid betytt mycket för mig. Jag växte upp i en läsande familj och jag började tidigt att botanisera i föräldrarnas och min morfars och morbros hyllor. Böcker berikar på alla sätt. En lär känna andra människors tankar och förflyttar en till andra miljöer. Böckerna talar till en - och med varandra - och lyssnar på en när ingen annan gör det. På senare tid har jag även lärt mig att somliga böcker går bra att lyssna till. 

På Världsbokdagen kommer jag att lyssna till Pi när det tillkännages vem som får Sveriges Radios Romanpris, Novellpris och Lyrikpris

De nominerade till Sveriges Radios Romanpris 2021:
 
Splendor av Stefan Lindberg.
Caesaria av Hanna Nordenhök.
Dagarna, dagarna, dagarna av Tone Schunnesson. 
Tritonus av Kjell Westö
 
De nominerad till Sveriges Radios Novellpris 2021 

Missing People av Karin Smirnoff
Borlängechampagne av Gustav Tegby
Áddjá och renen av  Simon Issát Marainen
John Lennons glasögon av Björn Runge
Syskonen av Margareta Lindholm
 
De nominerade till Sveriges Radios Lyrikpris 2021  
 
Helena Boberg, Konsten at med hvissa metodiska rörelser hemkalla en hädangången til lifvet, 
Krister Gustavsson, Toposatopicus, 
Anna Hallberg, Under tiden 
Birgitta Lillper, Kälda 
Börje Lindström, På kyrkogården i södra Lappland

6 kommentarer:

  1. Jag tvingas konstatera att jag inte har läst en enda av de nominerade bidragen i de tre klasserna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har lyssnat på ett par noveller . Nordenhöks roman har jag här hemma

      Radera
  2. min far pratade mycket om böcker men såg inte att han läste, men han tyckte böcker är viktigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det hade han ju alldeles rätt i. han kanske läste i smyg

      Radera
  3. Just det, tack för påminnelsen om SR:s priser. Vilken fördel att växa upp i en läsande familj. Jag lånade både av mamma, mormor och gammelmormor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det föll sig naturligt att gå i alla de vuxnas hyllor. jag lånade av mamma, pappa, min morbror och morfar. sen gick jag till biblioteket och lånade böcker åt farmor.

      Radera