fredag 16 april 2021

Fem en fredag v. 15 2021: Konsumtion

elisamatildas fem fredagsfrågor v. 15 handlar om konsumtion. 

1. Vad för ”onödigt” skulle du köpa om du hade obegränsade resurser?
Först av allt skulle jag köpa mig ett nytt tak. Därefter skulle jag börja tänka på onödor som dyra kläder, väskor, skor, örhängen. Hållbar konsumtion, förstås. Vet inte om resor betraktas som onödigt? Obegränsade tillgångar betyder ju också att jag skulle kunna köpa skolgång åt små flickor i de länder där det behövs. Hjälpverksamhet behövs ju inom många områden. Verkligen inga onödor, men hur kul kan det vara att köpa onödiga saker för obegränsade resurser?

2. Vad skulle du inte köpa för alla pengar i världen?
En resa till månen. Båt
 
3. Konsumerar du någonting mer än vad du tror andra gör?
Kålrot och apelsiner.

4. Vad är något du sällan lägger pengar på?
Att äta ute
 
5.  Finns det något du köper till andra, men aldrig till dig själv? 
Mörk choklad. Det finns ju de som gillar det

18 kommentarer:

  1. Men gillar du inte mörk choklad?! Det är ju jättegott 🤤 men smaken är olika ;) Vad gör du med kålroten? Favoritrecept? Tycker den är lite.... bökig att göra något gott med även om jag gillar kålrotslåda men gör sällan det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag äter den i stället för potatis. och så har jag en linsgryta med kålrot och curry som blir väldigt matig och god. rotmos är gott. rotsaker i ugn. nej, jag gillar inte mörk choklad

      Radera
  2. kålrot och majrova är gott... men ingen större kostnad. Två av sönerna har segelbåt och det är riktigt mysigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror säkert att det är trevligt med segelbåt. svärsonen har en.

      Radera
  3. Hänger med dig! Bitvis samma tänk!

    SvaraRadera
  4. Sista svaret kan jag också skriva under på. Äter varken ljus eller mörk choklad, men ger bort choklad eller praliner ibland.
    Ingen resa till månen och ingen båt för mig heller. Trivs med båda fötterna på marken om man säger så.
    Att äta ute däremot gör jag/vi ofta. Den där lilla lyxen, speciellt i dessa pandemitider, fast då blir det hämtmat/leverans istället. Man ska ju gynna restaurangägarna;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. vi har ingen favoritrestaurang i närheten. ja, båda fötterna på fasta marken

      Radera
  5. Vilka roliga svar du levererar! Tänkte aldrig tanken men håller med om att jag helst stannar på jorden! Dyra kläder är inget jag saknar, men skulle gärna ge mer till välgörenhet..
    men det är ju inte onödigt..
    Kålrot äter jag mest kring jul i kålrotslådan, o i köttsoppan är den obligatorisk. Hur äter du den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag äter den i stället för potatis. i rotmos. rotsaker i ugn. i en linsgryta med curry. i soppa

      Radera
  6. Svar: Hr ju varit fotbollsspelare (målvakt) själv, så jag älskar sporten. Skulle ha lagen som min hobby, men jag skulle absolut inte träna dom. Har ju nog med pengar att betala tränare och annat personal;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. aha! så spännande. tänkte att du kanske ville träna dem

      Radera
  7. Nej, resa till månen är inte nåt som tilltalar mig som är flygrädd! *fniss* Däremot skulle jag gärna vilja ha båt igen, men inte når jag tror jag skulle greja (alltså det här med att hoppa iland och på båten). Äta ute gör vi nästan bara när vi åker på semester och det blev ju ingen förra året på grund av pandemin, så det blev endast en enda gång på hela året - på min födelsedag som är i varma juli och därför kunde vi sitta utomhus.
    Visst är trädgårdsjobben en hobby för mig, alltså nåt jag egentligen inte skulle vilja överlåta till andra. Tidigare så grävde och anlade jag saker själv, men det orkar jag inte med längre. Så när det gäller större jobb - som det skulle bli i parken - då måste jag be om hjälp!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag fyller också år i juli och vi brukar för det mesta kunna vara ute. vi har altan i sommarhuset och där kan en packa in ganska många om vädret är dåligt. även om du inte kan utföragrovgörat kan du ju leda och fördela arbetet och det är en viktig uppgift. kram!

      Radera
  8. Jag gillar (lagom) mörk choklad.

    SvaraRadera
  9. Jag gillar också kålrot. Det är gott till mycket. Men jag gillar choklad i alla former, och då även mörk. Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. vi kanske ska gå med i Kålrotsakademien? jag gillar inte all slags choklad. inte mörk och inte alls all ljus

      Radera