söndag 25 april 2021

En smakebit på søndag v. 16 2021

 

Läsutmaningen En smakebit på søndag, går ut på att vi delar med oss av det vi just läser. Utan spoilers, förstås. Den här veckan är det astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger som håller i trådarna .

"Cornelius Vanderbilt, John Jacob Astor, Andrew Carnegie - stora män med små bakgrunder. De talar om dem ibland. Det gör alla som är på väg. I synnerhet de som dricker, de som är så fyllda av drömmar att de gjort sig omaket att släpa med sig ett lager dövande brännvin gör överfarten. Ett par tomma händer och smarthet och en vilja av stål. Det är klart att de vet att berättelsen om the self - made man är en amerikansk myt. Åtminstone de flesta av dem. De riktigt stora, riktigt förmögna, riktigt framgångsrika som har rest sig från samma stadie av relativ egendomslöshet som de själva är försvinnande få. De är extremer och undantag, men likafullt finns faktiskt. Och man måste inte bygga ett järnvägsimperium eller bli en fastighetsmagnat för att vara en great man."

Från sidan 17 i Broarna av Sebastian Johans (Nominerad till Nordiska Rådets Litteraturpris). Fler smakebitar HÄR

22 kommentarer:

  1. Den här boken kände jag inte till innan. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. stora män med små bakgrunder... känner kanske nån

    SvaraRadera
  3. Ny bok för mig! Snyggt omslag tycker jag :)

    SvaraRadera
  4. Oj då den boken har jag inte sett innan. tack för smakebiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det har inte talats så mycket om den, konstigt nog

      Radera
  5. Jeg liker å lese bøker som er nominert til Nordisk Råds Litteraturpris. Der har jeg funnet veldig mange bøker jeg virkelig liker. Som regel blir også de bøkene oversatt, noe som er en stor fordel.
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker att det skulle talas mer om böckerna som nomineras till Nordiska Rådets Litteraturpris rent generellt

      Radera
  6. En helt okänd bok för mig. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är alldeles för tyst om Nordiska Rådets Litteraturpris

      Radera
  7. Okänd bok för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. en kunde lyssna på en intervju med författaren för några dagar sedan på Nordisk Kulturkontakt

      Radera
  8. Det var en intressant smakbit. Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det här är en intressant bok med vissa verkliga inslag

      Radera
  9. Trist nog fanns inte denna annat än som e-bok på biblan. Hade gärna läst den,,,men, det finns ju alltid fjärrlång. Tack för smakbit, trevlig söndag

    SvaraRadera
  10. Ny bok för mig, snyggt omslag. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. författaren intervjuas på Nordisk Kulturkontakt. tror att inslaget ligger kvar

      Radera
  11. Läste ovan att den endast fanns som e-bok på bibblan och då är det inget för mig. Annars lät den intressant.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. men jag har lånat den i svartskrift! lämna inköpsförslag! rtänk om han får Nordiska Rådets Litteraturpris!

      Radera