söndag 18 april 2021

En smakebit på søndag

"Hon (Andrée) kastade en blick på sin mors porträtt: "Mamma är mycket lycklig med pappa," sade hon med osäker röst, "men hon hade ändå inte gift sig med honom om inte mormor hade tvingat henne. Hon gav honom korgen två gånger." Jag betraktade fru Gallards foto: det var konstigt att tänka sig att hon haft en ung kvinnas hjärta. "Gav hon honom korgen?" - "Ja. Hon tyckte att pappa verkade för sträng. Han var kär i henne, han gav inte upp. Och under förlovningen blev hon kär i honom också," lade Andrée till utan att låta övertygad. Vi begrundade detta under tystnad en stund. "Det kan inte vara så muntert att leva från morgon till kväll  med någon man inte är kär i", sa jag. "Det måste vara förfärligt," sade Andrée.     

Från sidan 52 i De oskiljaktiga av Simone de Beauvoir 

Läsutmaningen En smakebit på søndag går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar av det vi just läser. Enda regeln: Inga spoilers! Mari på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten håller i trådarna den här veckan. Fler smakebitar HÄR.

 

24 kommentarer:

  1. Svar
    1. det tror jag att du vill. lite lagom självbiografisk, tror jag

      Radera
  2. Håller med dem verkligen. Kände inte till boken innan, men förstås författaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. boken är alldeles ny. den verkar mycket intressant

      Radera
  3. Känner ju igen författaren, men tror inte att jag har läst något av henne. Det skulle i så fall ha varit i gymnasiet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sartre läste en i gymnasiet, men jag minns inte något om de Beauvoir

      Radera
  4. Okänd bok för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. En författarinna jag missat att läsa. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Tack för smakebiten, jag känner igen författarnamnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, hon är ju ganska känd och dyker upp allt som oftast i olika sammanhang

      Radera
  7. Läst Det andra könet och andra texter. Kan nog vara intressant den här. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är intressant att läds både fackböckerna och skönlitteraturen och hennes biografi

      Radera
  8. Intressant, skrevs samma år som jag föddes läser jag mig till. Men, samtidigt har jag inget förhållande alls till varken henne eller Sartre. Så obildad är jag...Tack för spännande smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. det finns inget som säger att en måste ha ett förhållande alls till varken den ene eller den andra. det här är en rar bok om de Beauvoirs vänskap med en flicka i skolan

      Radera
  9. Tack för smakbiten. Är så nyfiken på den boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag med, har inte läst så många sidor

      Radera
  10. Jag har inte läst de Beauvoir och jag inser nu att jag inte ens visste att hon skrivit skönlitteratur. Suck! Får kolla upp henne lite bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hon har skrivit en del romaner. jag har bara läst ett par tre av dem. den här verkar lovande

      Radera
  11. Tack föHar bara läst fackböcker av de Beauvoir

    SvaraRadera
  12. Simone de Beauvoir har jag bestämt inte läst något av. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hon är verkligen läsvärd. och det finns mycket att välja på

      Radera