tisdag 11 augusti 2020

Tisdagstrion v. 33: Favoritplatser (miljöer) i böcker

1. Japan 

Här väljer jag nationaleposet The Tale of Genji av Murasaki Shikibu i  oavkortad version med illustrationer, noter och personregister.  1182 sidor. I ny översättning från japanskan till engelska av Royall Tyler. Penguin Classics Deluxe edition.

2. Amerikanska södern

Många spännande författare skriver om den amerikanska södern. Där kräftorna sjunger av Delia Owens  är det senaste jag läste från den här delen av världen. Carson McCullers, William Faulkner, Margaret Mitchell och Kate Chopin.

3. England.

The Return of the Native av Thomas Hardy
Heden av Thomas Hardy; även utgiven med titeln Hemkomsten. Denna klassiker från 1878 inleds så här: “A Saturday afternoon in November was approaching the time of twilight, and the vast tract of unenclosed wild known as Egdon Heath embrowned itself moment by moment”. Egdon Heath är romanens verkliga huvudkaraktär. Thomas Hardy frambesvärjer ett magiskt, uråldrigt landskap fullt av liv. Det finns väldigt gott om författare som skriver om olika landskap i England. Thomas Hardy skapade ett fantasilandskap, Wessex, som i stort sett överensstämmer med Dorset. Elly Griffiths har sitt Norfolk och David Peace och syskonen Brontë hade Yorkshire.

32 kommentarer:

  1. Svar
    1. mycket! och där finns fantasstiska författare

      Radera
  2. Amerikanska södern är speciell. Det är tack vare en bok som jag så otroligt gärna vill åka till Savannah 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. är det Midnatt i ondskans och godhetens trädgård, möjligen?

      Radera
    2. Helt rätt! Fantastiskt att du kunde gissa det 🙂

      Radera
    3. jag tyckte att jag kom ihåg att den tilldrog sig i Savannah helt enkelt. författaren heter John kom jag också ihåg😷

      Radera
  3. fantastiskt att Thomas Hardy fortfarande läsbar efter nästan 150 år

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är det. men hans böcker innehåller så mycken kulturhistoria. jag läste någonstans att studenter gärna läser honom

      Radera
  4. Spännande miljöer allihop. Thomas Hardy har jag aldrig läst, men jag tror att han åtminstone finns i min läslista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillar honom sedan länge och har vandrat omkring i hans miljöer

      Radera
  5. Jag avundas dig verkligen som varit i Japan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det har varit fantastiska resor. men höstens resa blir förmodligen inte av

      Radera
  6. Tre verkligen intressanta platser! Tack för tips om böckerna!

    SvaraRadera
  7. Kunde just tänka mig att du skulle välja Japan :-) Tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, Japan var stört omöjligt att hoppa över

      Radera
  8. Den amerikanska södern är en av mina favoriter med. Hade tänkt ta med den i min trio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är en spännande miljö med speciell mat och musik

      Radera
  9. Spännande med Japan. I Storbritannien finns det många intressanta och fina miljöer. Få se när en känner för att flyga igen, får resa i böckernas värld så länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är inte mycket annat en kan göra. hoppas att det inte drar ut alltför långt på tiden

      Radera
  10. Min systerson jobbade i Japan ett tag och min syster var där och hälsade på. Helt annorlunda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. en kan inte föreställa sig hur det är förrän en kommer dit. men jag gillar att åka till Japan. tyvärr blir väl årets resa intälld

      Radera
  11. Amerikanska södern hade jag med för att jag bott där och rest i den delen. Japan skulle kunna platsa som exempel på en miljö jag är nyfiken på

    SvaraRadera
    Svar
    1. så spännande att du har bott i södern! Japan är verkligen något att vara nyfiken på

      Radera
  12. Du har valt bra miljöer i din trio!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack för det! Japan och England har jag ju varit i några gånger och förhoppningsvis kan det bli amerikanska södern någon gång också

      Radera
  13. Där kräftorna sjunger har jag tänkt jag ska läsa.

    SvaraRadera
  14. Ja, England är ju alltid en favorit. Jag hade gärna läst mer om viktorianska England!

    SvaraRadera
    Svar
    1. vartenda county har ju sin författare förefaller det. vi är många som gillar engelska författare och England

      Radera
  15. Japan verkar spännande. Tror faktiskt inte jag läst någon roman som utspelar sig där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japan är väldigt spännande. jag blev alldeles överrumplad första gången jag kom dit. gillar dessutom många japanska författare

      Radera